Geld wisselen

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
friejoo

Re: Geld wisselen

Bericht door friejoo » 20 sep 2016 12:00

Rob van Rotterdam schreef:Ik had nog een oud bankbiljet van SEK 50 in m'n portemonnee en dacht vorige week dat even om te wisselen voor een nieuw.
Maar dat ging niet, want "dan moet u naar een wisselkantoor," kreeg ik ten antwoord.
"Hebt u hier geen contant geld dan? vroeg ik verbaasd.
"Javisst, maar wisselen doen we alleen voor onze rekeninghouders."
"Ik heb een rekening hier."
"Ja, maar wisselen doen we niet."
Een vergelijkbare reactie heb ik bij drie banken gehad.
Wij hadden 'oud' geld van familie in Nederland meegekregen en konden dat wel op de rekening laten zetten. Vervolgens gewoon weer pinnen!

buskis

Bericht door buskis » 20 sep 2016 14:03

Wat betreft Forex:
Ik sprak vorige week een kennis van me die vertelde dat hij (ook vorige week) bij Forex zweedse kronen in wou wisselen voor 4000 noorse kronen.
Hij kreeg een wantrouwdend vragen vuur op zich af van de dame achter het loket.
o.a. hoe aan dat geld kwam en wat hij er mee ging doen en wanneer hij het ging gebruiken..
Daarna kreeg hij ZIJN geld pas.

Vlak na hem kwam een bedelaar bij hetzelfde loket om SEK te wisselen voor geld van zijn thuisland, werd niets aan hem gevraagd en kreeg zonder probleem ''zijn'' geld.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 20 sep 2016 17:08

Gut wat naar allemaal.

Sinds ik weer eens door Duitslnd reed is het mij wel duidelijk waarom je euro's over zou kunnen hebben. Daar waar mijn Nordea banppas een paar jaar geleden vrijwel overal werd geaccepteerd, was het nu vrij matig. Desondanks er toch nog in geslaag de meeste euro's op de stenaline om te wisselen naar ethanol, opgelost in diverse dranken.

Wat statistiek over acceptatie van de Zweedse betaalpassen in NL

Betaalpas Mastercard (Swedbank), Visa(Nordea)

Meeste tankstations in NL: beiden wel
Hema: Mastercard wel, Visa niet.
AH: geen
Luxe kledingwinkel: beiden niet
Tango: nee

2 jaar geleden was het echt bij hoge uitzondering dat de Nordea betaalpas niet geaccepteed werd. Tango en de poffertjestent in de EFteling.

Duitsland: alleen geldautomaten. En er staat bij die Sparkasse niet zelden dat niet Sparkasse klanten standaard een opslag van 4 eur betalen.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 20 sep 2016 23:41

Ik heb zowel een Mastercard-Europapas van Rabobank maar ook een bankpas van Nordea, die voorzien is van een Visa-logo.
Heb ik in Padborg (Denemarken) getankt op een onbemande tankstation: Rabobank: nee. Nordeabank: nee. ING (v.m. Postbank) van m'n vrouw: JA!
In Zweedse winkels lukt het overal prima met alle passen. Maar in Duitsland is het aantal middenstanders met een betaalautomaat op de toonbank wat aan de beperkte kant. Zelfs bij Bauhaus (naast Autobahndreieck Stuhr) niet eens! Contant betalen. Het Duitsland met de hoofdzetel van de 'sogenannte' euro in Frankfurt.... Wat kan de financiële wereld raar in elkaar zitten.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 20 sep 2016 23:57

Duitsland heeft schijnbaar zijn eigen betaalsysteem (zoals NL Pin heeft, dat dan wel weer Maestro onderteunt)
En dat is het enige dat ze accepteren. GEen idee hoe goed of slecht Maestro of PIN in duitsland werkt. Met een Zweedse pas zou ik zeggen: cash is king.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 21 sep 2016 10:23

mpostma schreef:Duitsland heeft schijnbaar zijn eigen betaalsysteem (zoals NL Pin heeft, dat dan wel weer Maestro onderteunt)
En dat is het enige dat ze accepteren. GEen idee hoe goed of slecht Maestro of PIN in duitsland werkt. Met een Zweedse pas zou ik zeggen: cash is king.
Ik ga geregeld in Duitsland tanken en shoppen, net als velen van mijn mede grensstedenbewoners, en nog nooit gehoord dat ergens de NL-kaart niet functioneerde.
Kan wellicht komen doordat het grensgebied is en dat de Duitse middenstanders zich richten op Nederlanders.
Maar ook als toerist nooit problemen gehad in welk land dan ook. Op één keer na bij een onbemand tankstation in the middle of nowhere (vooral voor sneeuwscooters) in zweden. Voor de rest, Duitsland (niet grensgebied), België, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Spanje en zelfs Canada, overal kon ik pinnen met mijn pinpas.
Ik zelf heb een ING-betaalpas (geen creditkaart, maar pin, staat ook het Maestro-logo op).

SweBongo

Bericht door SweBongo » 21 sep 2016 14:44

De NOS had nog een zomercolumn over de moeilijkheden van met pin betalen in Duitsland:
http://nos.nl/artikel/2117498-zomercolu ... sland.html" ;;
Hij wil zo graag integreren, onze correspondent Jeroen Wollaars. Dat valt niet mee in Berlijn, waar Jeroen graag met zijn pinpas wappert. En laat dat nou juist niet overal de gewoonte zijn.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 21 sep 2016 17:18

Maar in Duitsland is het aantal middenstanders met een betaalautomaat op de toonbank wat aan de beperkte kant. Zelfs bij Bauhaus (naast Autobahndreieck Stuhr) niet eens! Contant betalen. Het Duitsland met de hoofdzetel van de 'sogenannte' euro in Frankfurt.... Wat kan de financiële wereld raar in elkaar zitten.
SweBongo schreef:De NOS had nog een zomercolumn over de moeilijkheden van met pin betalen in Duitsland:
http://nos.nl/artikel/2117498-zomercolu ... sland.html" ;;
Hij wil zo graag integreren, onze correspondent Jeroen Wollaars. Dat valt niet mee in Berlijn, waar Jeroen graag met zijn pinpas wappert. En laat dat nou juist niet overal de gewoonte zijn.
Het is juist precies dat filmpje – zie ik nog voor me – dat ik in m'n achterhoofd had zitten toen ik m'n geheel bovenstaande tekst heb geschreven! :mrgreen:
In het genoemde Bauhaus had ik een nieuwe motormaaier gekocht. Maar waar kon ik dan geld pinnen? Ja bij Real;– een paar honderd meter verderop. Dat is deze hier en Real ligt helemaal boven. Daar doen wij altijd boodschappen als wij naar of van Zweden komen.
https://www.google.nl/maps/place/BAUHAU ... 4d8.704796" ;;

Plaats reactie