Vraag aan "kenners" van Astrid Lindgren films.

Plaats hier informatie/vragen over Zweedse films en TV programma's, boeken en muziek.
(Noors en Deens zijn ook toegestaan)

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Clausje

Re: Vraag aan "kenners" van Astrid Lindgren films.

Bericht door Clausje » 07 jan 2011 16:36

Ook geen klok/klokkenmaker in: "meer over Bolderburen", "Madieke van het rode huis", "Rasmus en de landloper" en "samen op het eiland zeekraai"........

Een foto van de klok zou idd wel handig zijn ;-)

Ik zoek nog ff door.

Clausje

Bericht door Clausje » 08 jan 2011 10:14

In "de kinderen van Bolderburen" wel een fotograaf, molenaar en lanthandel, maar geen klokkenmaker.
ook niënte nada in:
- de gebroeders leeuwenhart
- het eiland zeekraai: de smokkelaars
- het eiland zeekraai: de piratenschat
- het eiland zeekraai: de dochter van de kikkerprins

Ik kijk vanmiddag nog ff naar Emil.

Clausje

Bericht door Clausje » 08 jan 2011 12:46

Hej Solvik,

Ik ben door mijn films heen. Ook in de 13 uitzendingen van Emil i Lönnerberga geen klok of klokkenmaker........
Ik wacht nog ff je foto af en misschien wil je ook de plaatsnaam noemen waar je huis staat, wellicht dat dat nog wat extra info geeft.
Succes verder met je zoektocht.

buskis

Bericht door buskis » 08 jan 2011 12:49

Clausje schreef:Hej Solvik,

Ik ben door mijn films heen. Ook in de 13 uitzendingen van Emil i Lönnerberga geen klok of klokkenmaker.........
Heb je vierkante ogen nu ? :wink:

wirbel
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Nederland

Bericht door wirbel » 08 jan 2011 13:19

Ik ben ook benieuwd naar een foto van de klokketoren; ik vind die leuke klokketorentjes bij oude boerderijen heel mooi om te zien. Dat soort details zie ik graag. :) Jammer dat die bij jullie huis vervallen en afgebroken is. Misschien kan je het in de toekomst weer toevoegen. Leuke toeristenattractie wellicht. ;)
Zo komen er ook mensen speciaal naar de Sörknatten berg ten noorden van Mellerud (uit de Ronja Roversdochter film).
Feriehus i Dalsland
Afbeelding

Clausje

Bericht door Clausje » 09 jan 2011 03:31

Uhm, misschien voor de duidelijkheid :D . Ik heb gezocht naar een uurwerk, zo'n ding met wijzers en cijfers waarop je kunt zien hoe laat het is :inno01: , maar, bedoel je misschien een klok/bel die je kunt luiden...... :inno01:

wirbel
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Nederland

Bericht door wirbel » 09 jan 2011 15:47

Clausje schreef:Uhm, misschien voor de duidelijkheid :D . Ik heb gezocht naar een uurwerk, zo'n ding met wijzers en cijfers waarop je kunt zien hoe laat het is :inno01: , maar, bedoel je misschien een klok/bel die je kunt luiden...... :inno01:
Je hebt natuurlijk ook een klokketoren mét klok:
Afbeelding
Feriehus i Dalsland
Afbeelding

Clausje

Bericht door Clausje » 09 jan 2011 17:02

Idd. Hahahahaha. :D :D :D :D :D :D

Maar.., in de film "samen op het eiland Zeekraai" komt een eenvoudig klokkentorentje voor (zonder uurwerk :inno01: ). Staat op wat rotsen.......is denk ik niet wat je bedoelt of wel Solvik ?

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 09 jan 2011 18:36

buskis schreef:Ik ben ook benieuwd naar een foto van de klokketoren; ik vind die leuke klokketorentjes bij oude boerderijen heel mooi om te zien. Dat soort details zie ik graag. Jammer dat die bij jullie huis vervallen en afgebroken is. Misschien kan je het in de toekomst weer toevoegen. Leuke toeristenattractie wellicht.
Zo komen er ook mensen speciaal naar de Sörknatten berg ten noorden van Mellerud (uit de Ronja Roversdochter film).
@Wirbel/Clausje. Nee Wirbel, die bedoel ik niet. Ik heb het helaas niet over zo een mooie "klokkentoren" maar over een "klokhuisje". Dat wil zeggen een langwerpig "aanbouwsel" aan de schuur. Inderdaad Clausje, je had het helemaal goed begrepen.
Gisteren was ik nog onderweg naar Nederland, maar vandaag thuis even de foto opgezocht. Helaas bleken we niet in het bezit van de foto, zoals hij in de krant had gestaan ten tijden van de filmopname. Die heeft de buurman wel aan ons laten zien. Ik dacht dat we een kopie thuis hadden.
We hebben wel een andere krantenfoto, die al veel eerder gemaakt is, overgens had dat niets met de film te maken, maar daar hangt de klok nog aan de schuur en niet aan het aangebouwde klokhuisje. (Als het al dezelfde klok betreft, dat weet ik niet eens zeker). Helaas kan ik nu niet over die krantenfoto van de filmopname beschikken, (de buurman bleek ernstig ziek), maar wellicht kan ik de volgende keer dat we in Zweden zijn nog eens navraag doen of we er een kopie van kunnen krijgen. Eventueel vraag ik het bij de krant na.
@Clausje Bedankt voor al het werk dat je hebt verricht. Ik stuur je een PB.

Clausje

Bericht door Clausje » 09 jan 2011 18:46

Hej Solvik,

Graag gedaan hoor, was zeker geen straf, eerder jeugdsentiment :inno01: ! Ben nog voor je aan het zoeken via hyves en internet, maar verwacht daar weinig van, eerlijk gezegd. Maar goed je weet maar nooit

Wellicht kun je nog zoeken op jaartal-plaatsnaam-Astird Lindgren-film o.i.d. in het Zweeds ???(dat kan ik weer niet...)

Succes ermee !!

Plaats reactie