Meest beluisterde Scandinavische muziek

Plaats hier informatie/vragen over Zweedse films en TV programma's, boeken en muziek.
(Noors en Deens zijn ook toegestaan)

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Meest beluisterde Zweedse muziek

Bericht door Erwin_01 » 10 dec 2014 16:57

Lijsten in welke vorm dan ook zijn altijd twijfelachtig... het hangt er maar vanaf op welke manier je aan je data komt. Doe je je onderzoek bij jonge mensen zal daar een andere uitslag uit komen dan dat je dat bij wat normalere volwassenen doet.... bejaarden hebben dan nog weer een andere muzieksmaak... vaak. En dan nog... op zich zijn views op youtube aardig, maar lang niet iedereen luistert of is het dan kijkt, naar zweedse muziek via youtube.
Ik gebruik youtube meestal om van te downloaden... het is een relatief makkelijke manier met veel aanbod in een redelijke kwaliteit voor in de auto...
Maar er zijn ook mensen die gewoon via de interetradio naar svenskafavoriter luisteren.... volgens mij een kopie van de een aantal jaar geleden gestopte rediozender met dezelfde naam, die in Stockholm, Gbg en nog een paar plaatsen te beluisteren was.... en ook via de satelliet te horen was in het viasat pakket.
Op zich wel leuk om naar te luisteren...., maar ja, dan kom je volgens mij in geen enkele lijst terecht.
Ik zou niet weten hoe je een betrouwbare lijst zou kunnen samenstellen..... misschien de basis die "svensktoppen" hanteert...? al zal dat ook niet echt neutraal zijn waarschijnlijk.

tampin

Bericht door tampin » 12 dec 2014 00:25

mpostma schreef:Zou kunnen, maar dan heeft het weinig met de actualiteit voor 2014 van doen.
Klopt, het is een "eeuwige" Zweedstalige lijst. Engelstalige Zweedse muziek staat er ook niet op.

tampin

Bericht door tampin » 12 dec 2014 00:27

mpostma schreef:
Niemand die voor zijn lol naar Basshunter gaat zitten kijken... die clip is ongelooflijk slecht.
Vergeet niet dat Basshunter 2 wereldhits had. Dat tikt direct lekker aan.

tampin

Bericht door tampin » 12 dec 2014 00:30

mpostma schreef: ... Ik ben echt benieuwd naar welk station deze persoon heeft geluisterd .....
Dan begrijp je het verschil tussen radio en een actief platform als youtube niet.

In het kort:
Op de radio bepalen platenmaatschappijen wat gedraaid wordt, op youtube bepaalt het publiek dat.

tampin

Bericht door tampin » 12 dec 2014 00:34

buskis schreef:

Dan is het niet de meest beluisterde of gewaardeerde muziek maar de meest bekeken muzik op YouTube. Nietszeggend naar mijn idee.
Zelf vind ik het juist interessant wat de meeste mensen het vaakst aanklikken. En wat er so wie so aangeklikt wordt.
Véél interessanter dan dat handjevol dezelfde gerecyclede plaatjes die we op de radio voorgeschoteld krijgen.
Maar dat is mijn mening.

buskis

Bericht door buskis » 12 dec 2014 07:54

tampin schreef:
buskis schreef:

Dan is het niet de meest beluisterde of gewaardeerde muziek maar de meest bekeken muzik op YouTube. Nietszeggend naar mijn idee.
Zelf vind ik het juist interessant wat de meeste mensen het vaakst aanklikken. En wat er so wie so aangeklikt wordt.
Véél interessanter dan dat handjevol dezelfde gerecyclede plaatjes die we op de radio voorgeschoteld krijgen.
Maar dat is mijn mening.
Ik vind het allebei niks.
Een systeem zoals men met de Top-2000 in NL hanteert spreekt mij meer aan.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 12 dec 2014 07:58

buskis schreef:Ik vind het allebei niks.
Wat, met belastingcenten net zo lang de scores manipuleren totdat eindelijk es nìet Bohemian Rhapsody op nummer 1 staat? ;-)

buskis

Bericht door buskis » 12 dec 2014 09:25

qinx schreef:
buskis schreef:Ik vind het allebei niks.
Wat, met belastingcenten net zo lang de scores manipuleren totdat eindelijk es nìet Bohemian Rhapsody op nummer 1 staat? ;-)
Als dit het ergste zou zijn wat er met belastingcenten wordt gedaan zou de wereld er veel beter uit zien denk ik :wink:
En wie heeft er belang bij dat Bohemian Rhapsody wel of niet op nummer 1 staat ? :peace:

tampin

Bericht door tampin » 12 dec 2014 14:02

De rechtenhouder van de bibliotheek van Queen.
Elke keer dat de radio een plaatje draait moet er betaald worden namelijk.

buskis

Bericht door buskis » 12 dec 2014 14:58

tampin schreef:De rechtenhouder van de bibliotheek van Queen.
Elke keer dat de radio een plaatje draait moet er betaald worden namelijk.
Ja hoor, zo zijn er nog tig.

Plaats reactie