Welcome to Sweden

Plaats hier informatie/vragen over Zweedse films en TV programma's, boeken en muziek.
(Noors en Deens zijn ook toegestaan)

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Welcome to Sweden

Bericht door Erwin_01 » 23 sep 2014 15:06

Debstar, ja ik heb een abo bij het Zweedse canaldigital. Daar heb ik het lokalpaket.
Je moet helaas nog steeds een Zweeds adres hebben om dat te kunnen doen... Ik heb dit via iemand in Zweden.
Via de Nederlandse canal digitaal kan dat niet, het is overigens een heel ander bedrijf, ondanks dat het op 1 letter na hetzelfde geschreven wordt :wink:
Voor de mogelijkheden kijk je dus op de Zweedse site, en heb je een "stroman" (of -vrouw) nodig...

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 23 sep 2014 15:15

Erwin_01 schreef:Debstar, ja ik heb een abo bij het Zweedse canaldigital. Daar heb ik het lokalpaket.
Je moet helaas nog steeds een Zweeds adres hebben om dat te kunnen doen... Ik heb dit via iemand in Zweden.
Via de Nederlandse canal digitaal kan dat niet, het is overigens een heel ander bedrijf, ondanks dat het op 1 letter na hetzelfde geschreven wordt :wink:
Voor de mogelijkheden kijk je dus op de Zweedse site, en heb je een "stroman" (of -vrouw) nodig...
Ehhm...
Erwin_01 schreef:Ook blijf je met blokkades zitten als je in het "verkeerde" land zit...
Wat is het verschil precies? :D ;-)

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 23 sep 2014 16:56

Dat is een goeie....... maar... Ik denk dat je het subtiele verschil zelf wel weet... maar even voor de duidelijkheid.

Via internet moet je extra betalen om een zweedse (en/of duitse) vpn/proxy verbinding te hebben omdat je zonder Zweeds IP adres (of duits ip adres in bepaalde gevallen voor de duitse tv) de betreffende uitzending niet kan zien...
Ik weet eigenlijk niet exact hoeveel zo een 'omzeiling' van IP geocode kost, als je een 'goede' verbinding wil hebben...

Bij deze stel ik de vraag dan maar... misschien heb je een advies, dan zou ik dat eigenlijk wel eens willen uitproberen als het uiteraard niet te gek duur is.

Via satelliet zit je uiteraard ook met een probleem, maar als je een stroman hebt die een smartcard voor je wil regelen werkt het normaal... Duitse tv pluk je "gratis" uit de lucht, en hoef je niets voor te regelen...

Zoals je wellicht wel weet ben ik fel EU tegenstander.... maar als de EU dan zo'n eenheid en weet-ik-wat-meer predikt, zou je toch minimaal elkaars TV uitzendingen zonder barrieres moeten kunnen bekijken..... maar blijkbaar 'kan' dit dus niet. Tja, een organisatie waarvan je alleen lasten hebt en geen lusten is niet fijn :peace:

Snöskoter
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Nederland

Bericht door Snöskoter » 23 sep 2014 18:55

qinx schreef:
Snöskoter schreef:En is downloaden via nieuwsgroepen niet altijd nog legaal?
http://www.nu.nl/binnenland/3748520/dow ... rland.html" ;;
(Overigens: http://www.nieuws.nl/algemeen/20140412/ ... ekker-door" ;;)
Dank je. Nog altijd niet echt heel duidelijk dus, want het staat niet in de wet, maar de wet die er is wordt zo geïnterpreteerd.

@ Erwin, ik bedoel niet een 32" computerscherm, maar ik bedoel een TV als computerscherm. Ik gebruik mijn 42" Plasma TV zo. Maar de eraan gekoppelde PC gebruik ik niet om de 'computeren', maar alleen om uitzendingen te krijgen op die TV.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 23 sep 2014 19:09

Erwin_01 schreef:Via internet moet je extra betalen om een zweedse (en/of duitse) vpn/proxy verbinding te hebben omdat je zonder Zweeds IP adres (of duits ip adres in bepaalde gevallen voor de duitse tv) de betreffende uitzending niet kan zien...
Ik weet eigenlijk niet exact hoeveel zo een 'omzeiling' van IP geocode kost, als je een 'goede' verbinding wil hebben...

Bij deze stel ik de vraag dan maar... misschien heb je een advies, dan zou ik dat eigenlijk wel eens willen uitproberen als het uiteraard niet te gek duur is.
Hier, helemaal gratis en voor niets: http://www.nlfreevpn.com/" ;; (uitleg staat op de website. Misschien speel ik wel vals want ik heb hier een 100Mbps glasvezelkabel naar binnen liggen, dat zal vast verschil maken, maar wij (of liever, de kinderen) kijken zonder kwaliteitsverlies naar Sesamstraat.

Betaald kan natuurlijk ook, een vriendin van mij gebruikt http://www.blackvpn.com" ;;, maar ik heb er zelf net echt de toegevoegde waarde voor gevonden. Maar wel goed als je geïnteresseerd bent in BBC iPlayer. Als je van Britse zenders houdt kun je eens een kijkje nemen op http://www.filmon.com" ;;.

Voor Duitsland en Zweden bestaan vast vergelijkbare services, maar ik heb nooit de behoefte gehad om dat door Google heen te halen.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 24 sep 2014 09:08

@snöskoter
Een tv als computerscherm was wat jij schreef, maar er werd ook geschreven om een computerscherm als TV te gebruiken, om op die manier geen "kijk en luistergeld" (in Zweden) te moeten betalen... beide opties kunnen.... maar goed.
En die 32" is voor mij meer dan groot genoeg hoor... mijn tv is ook gewoon 32" en ik hoef helemaal geen grotere... Als de tv te groot wordt, krijg je gewoon een slechter, minder scherp beeld. Dat zie ik bij iedereen die van die bakbeesten van tv's thuis hebben staan... dat wil ik niet, en bovendien hoef ik niet zo een kolos in huis te hebben, maar dat is weer een ander verhaal, en hier een beetje off topic ;)

@qinx
Dank je voor de informatie.... je hebt een 100 Mbps verbinding... ja, dat is uiteraard razendsnel... ik heb het hier iets 'rustiger'... maar met 30 Mbps ben ik ook al tevreden voor mijn gebruik.
Wat ik wel lees over die nederlandse vpn is dat ze "2Mbit/s dedicated" leveren.... dus van je 100 blijft ook 'niets' over. Omdat de nederlandse uitzendingen via internet toch een relatief slechte beeldkwaliteit hebben zal die 2 Mbps waarschijnlijk wel goed genoeg zijn... maar ik vraag me echt af hoe het beeld er uitziet op een scherm van 32" of groter...
Wat ik vermoed is dat als je een betaalde VPN oplossing hebt, je waarschijnlijk een snellere verbinding krijgt, en dat is iets wat je volgens mij nodig zal hebben als je echt uitzendingen (streams) in goede kwaliteit wil zien.
Ik weet het niet... ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in die materie om het als vervanging van een gewone tv te gaan gebruiken...

Ik zie ook veel van die zgn "IP tv" oplossingen voor expats.... voor engelse maar ook voor scandinavische tv. In Spanje is er blijkbaar een markt voor, want als ik wat rondsurf vind ik aanbiedingen via een Spaans bedrijf, waarschijnlijk omdat daar veel engelsen en zweden/denen/noren overwinteren of gewoon wonen.
Filmon ken ik.... heb ik wel eens op de computer (14.5" scherm) naar zitten kijken, en dat is niet echt slecht, maar als ik eerlijk ben, is de kwaliteit van een normale tv uitzending stukken beter....

Nu valt me vaak op dat ik vaak vind dat reuzegrote tv's (> 32") een minder scherp beeld geven, net zoals die internetstreams (of archieven) van normale tv zenders dat ook hebben.... en dat terwijl ik nooit zo een "freak" ben die op alle slakken zout legt en altijd het allerbeste wil hebben.... mensen die veel meer geld spenderen aan blu ray, aan grote tv etc vinden blijkbaar die streams en scherpte van een 50" tv allemaal prima in orde... Ik heb al eens geprobeerd daarover te praten, maar dat verzandt altijd... zo van "ik vind dat en dus is het goed" en dat is uiteraard wel zo, maar op die manier kan ik het niet begrijpen... ik zie ook wat ik zie.... en een ander ziet dat blijkbaar niet. ligt dat dan aan mij? je zou het haast wel gaan denken...

Snöskoter
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Snöskoter » 24 sep 2014 18:30

:offtopic:
@ Erwin; Waarom meen/zie jij dat grotere schermen minder scherp zijn?
Dat is misschien bij TV's van mindere kwaliteit, maar het beeld op mijn TV is haarscherp. Die scherpte heeft namelijk niks met het formaat van de TV te maken.
Het gaat om het aantal pixels aan het oppervlakte. En dat is tegenwoordig allemaal hoog genoeg.
Het kan (maar tegenwoordig bijna niet meer) dat de verversingssnelheid te laag is, maar met het blote oog zie je het boven de 50Hz toch niet, dus alles hoger is een beetje onnodig, maar is leuk voor het verkooppraatje.
Wat verder kan, is dat de instellingen misschien niet juist zijn en daardoor lijkt het minder scherp.
Of de kijkafstand is niet juist (te dichtbij).
Of hetgeen waarnaar gekeken wordt is van mindere kwaliteit (daar heb ik met live-streams nog wel eens last van, ik heb ook niet de snelste internetverbinding en niet de beste computer).
Of misschien heb jij een brilletje nodig. :wink:
Aan de grootte van de TV op zich kan het dus niets mee te maken hebben.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 25 sep 2014 09:01

Snöskoter,

Ik baseer mijn uitspraak over minder scherpe beelden op wat ik ZIE. Ikzelf heb een 32" tvscherm... Mijn broer 42" en nu zelfs nóg groter, mijn ouders hebben 40" en bij andere mensen heb ik al 50" gezien.... Ik kijk dan altijd goed wat er te zien is, en merk gewoon dat het beeld "wolliger" is dan wat ik bij mij thuis zie. Ik heb nog niet 1 grote tv gezien die een haarscherp beeld produceerde...
Als ik in Denemarken ben, waar ik het vakantiehuis ook een 32" tv staat zie ik gelijk dat dát beeld ook scherper is dan op de grotere tv's.
Een tv heeft een vastgesteld aantal pixels. Een full HD tv (wat die grotere schermen die ik zag allemaal zijn) hebben 1920 x 1080 pixels, en hoe groter het scherm hoe groter worden die pixels... het worden er niet meer omdat het scherm groter wordt. Dus, wordt het beeld per definitie minder scherp. Hoe slechter de beeldkwaliteit bij de oorsprong is, hoe beter je dat verschil ziet... Als je een slecht youtube filmpje op je 15" computerscherm op volle grootte vergroot, is het ongenietbaar slecht... kijk je in een kleiner window, gaat het best... Dat verschil zie je dus ook op een gewone tv.
Hoe slechter je zelf ziet, hoe minder je het verschil ziet... het is pas als je scherp ziet dat het je beter opvalt, want een wollig beeld wordt nooit scherp.

Wat ik ook zie, is dat volgens mij de meeste mensen veel te dicht bij een te groot scherm zitten... de meesten zouden moeten verhuizen naar een kasteel oid om hun tv te kunnen plaatsen...

Maar ik gun uiteraard ieder zijn joekel van een tv... als men daarmee gelukkig is wil ik geen spelbreker zijn hoor.... zolang als ik maar niet zo een ding in huis hoef te hebben is het goed.
Toen ik op pad ging in het voorjaar van 2007 om mijn tv uit te zoeken heb ik een aantal weken lang tv's vergeleken... niet alleen de specificaties, maar ben er ook op uit geweest om te kijken naar het beeld. En toen zag ik erg veel veerschil.... ik heb toen de "beste" (die binnen mijn budget lag) uitgekozen, en ben hem in Duitsland wezen kopen (omdat hij daar 300 euro goedkoper was dan in NL). Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn keuze, en icm mijn sat receiver heb ik een erg mooi beeld...

maar goed, dat is inderdaad erg off-topic....

SweBongo
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber
Land: Anders

Bericht door SweBongo » 29 sep 2014 12:47

Probeer eens de Hola Extensie in google Chrome. Die laat de website 'denken' dat je uit het 'thuisland' komt. Zo heb ik gisteren nog heel scherp Studio Sport gekeken.

debstar
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Contacteer:

Bericht door debstar » 29 sep 2014 20:35

Woohoo! Dank je Swebongo voor de tip over Hola. Ik zit nu voor de tv Fjällbacka Morden te kijken. Svtplay via Hola op mijn ipad, naar de Apple tv. Top oplossing en de kwaliteit is super goed, zelfs op een 55 inch tv :-)
Lees mijn blog met berichten over Zweden en nog meer: http://debbieschrijft.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie