Ervaring met taal/ Accent 16 jaar

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
posnichna

Ervaring met taal/ Accent 16 jaar

Bericht door posnichna » 24 jun 2013 21:19

Hejhej!

Ik ben 16 jaar en woon nu ong. 5 maanden in Zweden. Het grootste probleem voor mij is de taal, niet omdat
ik er moeite mee heb, absoluut niet. Ik ben gewoon een perfectionist, en wil Zweeds gewoon heeeeel snel
en perfect geleerd krijgen en dat valt niet altijd even mee. Ik vroeg mij af of mensen van mijn leeftijd
16 of ouders ( liever niet jonger dus) mij hun ervaringen konden delen en vooral over het accent. Ik weet dat ik
niet zo als een zweedse klink, en ze hebben mij wel verteld dat mijn accent heel licht is en het best mooi klinkt
maar ja je kunt moeilijk zeggen: het klinkt echt niet als jij zweeds praat! Bovendien durfde ik niet echt te praten
omdat ik geen foutjes wilde maken. Toen ik dat voor de eerste keer wel eens durfde, en dit was toen ik 4 maanden hier
woonde en 3 maanden les had in de zweedse taal, lachte een jongen van mijn leeftijd mij een soort van uit toen ik fyra zei,
ik vind de ''y'' wel een lastige klinker om uit te spreken maar was er eigenlijk een beetje door gekwetst dat hij mij uitlachte,
want ik ben er eigenlijk al zo bang voor om te spreken, en toen ik het eindelijk eens deed krijg ik zo'n reactie.. Dat is gewoon
niet leuk. Ik vraag mij af hoe lang het duurt voordat ik mijn accent ietsjes kan vervagen, ik neem aan het het nooit weg gaat, en
of meer mensen van mijn leeftijd een accent hebben of juist helemaal geen hebben.. En ook gewoon qua woordenschat en grammatica,
maak je weleens een foutje, hoe is dat gegaan op school, universiteit misschien of gymnasium, want daar ga ik in de herfst dus heen en ik
ben beetje bang dat ik de leraar niet ga verstaan ofzo..
TIps zouden ook echt super zijn.

( Ik merk nu al dat mijn nl een klein beetje achteruit gaat, ik moet steeds nadenken... toch vreemd, maar ik ben erg
intensief met de taal bezig dus.. tja)

Groetjes, en alvast bedankt!

Hielke

Re: Ervaring met taal/ Accent 16 jaar

Bericht door Hielke » 25 jun 2013 01:49

Gewoon schijt aan hebben en praten. Hoog-Zweeds wordt alleen in Stockholm gesproken, hoe verder daarvan af hoe groter de verschillen in de uitspraak. Iemand uit Kiruna kan iemand uit Malmö niet verstaan. Nederlands is een wat rauwere taal, wij spreken iets uit zoals het er staat. Voordat dat versleten is....

Plaats reactie