Zweedse mensen leren kennen

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
CoffeeFuel

Zweedse mensen leren kennen

Bericht door CoffeeFuel » 11 feb 2014 23:24

Dag lieve mensen!

Ik ben sinds vandaag op dit forum, mijn naam is Lotte en ik ben 18 jaar. Ik ben op dit moment bezig met een zelfstudie Zweeds omdat ik graag in de toekomst in Malmö wil wonen! Om de taal sneller te kunnen beheersen zou ik graag met mensen willen praten die Zweeds als moedertaal hebben! Het liefst met mensen van mijn leeftijd.. Heeft er iemand tips of zijn er sites waarmee je in contact kan komen met Zweedse mensen? :neutral:

Alvast bedankt!! :peace:

ps. excuus als het al ergens op het forum staat

advgroen

Re: Zweedse mensen leren kennen

Bericht door advgroen » 12 feb 2014 08:39

CoffeeFuel schreef:Dag lieve mensen!
... omdat ik graag in de toekomst in Malmö wil wonen! Om de taal sneller te kunnen beheersen zou ik graag met mensen willen praten die Zweeds als moedertaal hebben! Het liefst met mensen van mijn leeftijd.. Heeft er iemand tips of zijn er sites waarmee je in contact kan komen met Zweedse mensen?
Als ik jou was zou ik specifiek op zoek gaan naar mensen die in de regio Malmö/ Zuid Skåne wonen. Het plaatselijke dialekt daar wijkt HEEL ERG sterk af van het standaard Zweeds dat jij nu aan het leren bent. Aangezien je aangeeft dat je wilt "praten" met Zweden en niet alleen maar schrijven kun je daar maar beter op voorbereid zijn.

Suc6!

CoffeeFuel

Bericht door CoffeeFuel » 12 feb 2014 10:17

advgroen schreef: Als ik jou was zou ik specifiek op zoek gaan naar mensen die in de regio Malmö/ Zuid Skåne wonen. Het plaatselijke dialekt daar wijkt HEEL ERG sterk af van het standaard Zweeds dat jij nu aan het leren bent. Aangezien je aangeeft dat je wilt "praten" met Zweden en niet alleen maar schrijven kun je daar maar beter op voorbereid zijn.

Suc6!
Bedankt voor je tip! Heb er inderdaad niet aan gedacht..

Ze spreken in malmö Skånsk (combi zweeds/deens) toch? Moet ik hierbij denken aan Fries en Nederlands? o:

buskis

Bericht door buskis » 12 feb 2014 10:19

advgroen schreef:
CoffeeFuel schreef:Dag lieve mensen!
... omdat ik graag in de toekomst in Malmö wil wonen! Om de taal sneller te kunnen beheersen zou ik graag met mensen willen praten die Zweeds als moedertaal hebben! Het liefst met mensen van mijn leeftijd.. Heeft er iemand tips of zijn er sites waarmee je in contact kan komen met Zweedse mensen?
Als ik jou was zou ik specifiek op zoek gaan naar mensen die in de regio Malmö/ Zuid Skåne wonen. Het plaatselijke dialekt daar wijkt HEEL ERG sterk af van het standaard Zweeds dat jij nu aan het leren bent. Aangezien je aangeeft dat je wilt "praten" met Zweden en niet alleen maar schrijven kun je daar maar beter op voorbereid zijn.

Suc6!
Aan de andere kant zul je dan nooit goed 'rikssvenska' leren spreken, en als je eenmaal in Malmö woont neem je vanzelf het dialect een beetje over.
Als ik een keer elders in Zweden kom ,kan men aan mijn streekdialect ook horen waar ik woon, terwijl ok gewoon zweeds heb geleerd.

buskis

Bericht door buskis » 12 feb 2014 10:24

CoffeeFuel schreef:
advgroen schreef: Als ik jou was zou ik specifiek op zoek gaan naar mensen die in de regio Malmö/ Zuid Skåne wonen. Het plaatselijke dialekt daar wijkt HEEL ERG sterk af van het standaard Zweeds dat jij nu aan het leren bent. Aangezien je aangeeft dat je wilt "praten" met Zweden en niet alleen maar schrijven kun je daar maar beter op voorbereid zijn.

Suc6!

Ze spreken in malmö Skånsk (combi zweeds/deens) toch? Moet ik hierbij denken aan Fries en Nederlands? o:
Ongeveer ja, een zweed gaat, lijkt me, geen fries leren als hij van Zweden naar Friesland zou verhuizen :peace:

CoffeeFuel

Bericht door CoffeeFuel » 12 feb 2014 10:59

buskis schreef:
CoffeeFuel schreef:

Suc6!

Ongeveer ja, een zweed gaat, lijkt me, geen fries leren als hij van Zweden naar Friesland zou verhuizen :peace:
Goed punt, bedankt! ^^ maar nog even terug op mijn vraag, hoe kan ik het beste in contact komen met Zweedse mensen?

buskis

Bericht door buskis » 12 feb 2014 11:08

Misschien kun je hier vragen of ze je verder kunnen helpen om mensen te vinden voor jouw doel?
http://www.malmo.se/Medborgare/Bibliote ... enska.html

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 12 feb 2014 12:00

Is facebook misschien iets? Als je dan op zoek gaat naar specifieke Zweedse groepen?
Of wellicht zijn er Zweedse 'datingsites', waar je ook aan kunt geven dat je vriendschap zoekt?
Of zoek je hobby op in het Zweeds en probeer via die verenigingen of zo aan Zweedse contacten te komen. Heb je gelijk een onderwerp om over te praten.

Hönshus

Bericht door Hönshus » 12 feb 2014 12:48

CoffeeFuel schreef:Ik ben op dit moment bezig met een zelfstudie Zweeds omdat ik graag in de toekomst in Malmö wil wonen! Om de taal sneller te kunnen beheersen zou ik graag met mensen willen praten die Zweeds als moedertaal hebben! Het liefst met mensen van mijn leeftijd.. Heeft er iemand tips of zijn er sites waarmee je in contact kan komen met Zweedse mensen?
Hej Lotte!

Je zou contact kunnen opnemen met de Zweeds-Nederlandse vereniging in Nederland (http://www.zweeds-nederlandse-verenigin ... _index.php). Deze vereniging organiseert onder meer activiteiten voor Zweedse mensen die in NL wonen en Nederlanders die geïnteresseerd zijn in Zweden (taal, cultuur etc). Wellicht is het bijwonen van een activiteit een mooie gelegenheid om je Zweeds te oefenen en in contact te komen met mensen die Zweeds als moedertaal hebben.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 12 feb 2014 19:45

Ik denk dat Lotte het beter kan zoeken bij verenigingen die meer aansluiten bij haar leeftijdsgroep.... :inno01:
Probeer inderdaad via sociale media, via hobby of sport is er over een onderwerp heel wat af te praten, wellicht eerst schrijven en dan via skype of skype groep.
Verdiep je bv. in het melodifestivalen via het internet en dan krijg je vast genoeg mensen die daar iets over te zeggen hebben. Icehockey of de bekende tv programma's (the voice, bonde söker fru, idols, of wat dan ook) kunnen ook een hele goeie zijn waar mensen eindeloos (of oeverloos :drugged: ) over door kunnen praten. :wink:
En als het dan allemaal niet lukt ga je naar de ikea.se, naar fråga Anna die geeft in ieder geval altijd antwoord op je vragen, al is het niet altijd het antwoord wat je zou willen hebben, of ze verwijst je door... :rendier: (geintje). Ze spreekt geen Skånsk, dat is dan wel weer jammer... :rendier:

Plaats reactie