Zweedse mensen leren kennen

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
advgroen

Re: Zweedse mensen leren kennen

Bericht door advgroen » 12 feb 2014 21:59

buskis schreef:Aan de andere kant zul je dan nooit goed 'rikssvenska' leren spreken, en als je eenmaal in Malmö woont neem je vanzelf het dialect een beetje over.
Als ik een keer elders in Zweden kom ,kan men aan mijn streekdialect ook horen waar ik woon, terwijl ok gewoon zweeds heb geleerd.
Voor alle duidelijkheid. Uiteraard moet je ook gewoon lekker Zweeds leren en daarvoor is elke Zweed uiteraard wel geschikt. Uiteraard ook diegenen die niet in Skåne wonen! ;) Ik wilde je alleen even waarschuwen voor de uitspraak. Die is in Malmö e.o. aanzienlijk afwijkend ten opzichte van andere plekken in Zweden.

Overigens is mijn huidige vriendin ook Skånska. Ze is opgegroeid in Båstad en heeft dus ook een behoorlijke Skånska tongval en woordenschat. Ik vind het eerlijk gezegd alleen maar schattig en het is (voor mij) prima te verstaan. Echt plat Malmös heb ik echter wel moeite mee. ;)

buskis

Re: Zweedse mensen leren kennen

Bericht door buskis » 12 feb 2014 22:15

Helsingborgska vind ik moeilijker te verstaan dan Malmöska en iemand uit bv Örkeljunga is nog weer erger.
Maar in 't algemeen vind ik Skånska een vrolijke melodieuze taal, zeker vergeleken met Norrländska wat op mij erg nors overkomt.

Plaats reactie