Rijmwoorden

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
Boonapart

Rijmwoorden

Bericht door Boonapart » 16 apr 2014 10:06

Voor het maken van aangepaste tekst in een liedje zoek ik woorden in het Zweeds die rijmen op het Nederlandse woord 'goed'. Het gaat in dit geval om de klank en niet de wijze waarop het woord is geschreven.
Met een groet,
Boonapart

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Rijmwoorden

Bericht door solvik » 16 apr 2014 11:51

Voor een Nederlandse <oe> met daarachter nog een <d> die de klank ook nog eens beïnvloedt, is het lastig om het equivalent te vinden in een Zweeds rijmwoord. Ik denk zelf aan de <oe> van het Zweedse woord ko
Als rijmwoorden kan je misschien denken aan: bod, metod, period, blod. Allen met een soort <oe> uitgesproken, maar de <oe> blijft toch anders klinken (anders met de mond gevormd, langer???). Misschien kan je het Nederlandse woord goed ook een beetje langgerekter uitspreken of zo.
Bekijk hier eens een lijst: http://kjell.haxx.se/rimlexikon/" ;; , vul in: bod
Succes!
Wie het beter weet mag het zeggen :peace:
Laatst gewijzigd door solvik op 16 apr 2014 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

buskis

Bericht door buskis » 16 apr 2014 11:54

Vedbod , friggebod, fot , skrot , gräsrot , kanot, morot, pilot , idiot, mittemot , kofot.

Boonapart

Bericht door Boonapart » 16 apr 2014 17:16

Hartelijk dank voor de suggesties. Vooral de Zweedse rijmwoordenlijst helpt me flink verder.
Hälsingar
Boonapart

Plaats reactie