Ervaring met Babbel app Zweeds voor android/ios

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
Victory

Ervaring met Babbel app Zweeds voor android/ios

Bericht door Victory » 02 sep 2014 23:17

Beste forumleden,

Recentelijk ben ik me bezig gaan houden met het leren van de Zweedse taal. De beste manier om dit te doen is natuurlijk in het land zelf, maar hier heb ik helaas de komende periode geen gelegenheid voor. In eerste instantie ben ik wat gaan rondzoeken op het internet en o.a. dit forum naar cursussen zweeds en er is behoorlijk wat aanbod, zowel gratis als betaald. Ook heb ik een aantal tutorials op Youtube gevolgd en zelf wat grammaticale richtlijnen en woordenlijsten uitgetypt.

Dit is een aardige start maar ik was eigenlijk op zoek naar iets met een wat gestructureerde opbouw en een laagdrempelige interactieve manier van leren, waarbij je gewoon dagelijks 30 minuten bezig bent met het herhalen en leren van nieuwe dingen. In mijn zoektocht stuitte ik daarbij op de Babbel app Zweeds die onder andere in de android en ios store te downloaden is. Deze uiteraard uitgeprobeerd (standaard kun je de eerste 'les' van elk onderwerp gratis uitproberen) en ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben, het is een aangename intuïtieve manier van werken en de app is behoorlijk volledig. Nu is mijn kennis van Zweeds echter vooralsnog te beperkt om te beoordelen of dit nu ook echt nuttig is (lees: of het een goede manier is om zweeds te leren). Daarom dit topic; ik was nieuwsgierig wat ander mensen van deze app vinden en/of er ervaring mee hebben.

De app bevat onder andere;
500 'lesjes' over de meest uiteenlopende onderwerpen
De app bevat volgens de maker in ieder geval 3000 woorden en 1000 standaard zinnen
Er wordt gebruik gemaakt van een (in mijn ogen) leuke combinatie van leren, waarbij je soms woorden moet inspreken (wat overigens niet foutloos werkt), waarbij je veel moet luisteren (nagenoeg alles is ingesproken), en waarbij je zelf teksten moet schrijven, sommen moet oplossen of woordvolgordes moet wijzigen. Grootste nadeel is tot nu toe (maar ik ben pas een paar dagen bezig) dat de spraakherkenning niet goed werkt en dat de hoeveelheid grammatica beperkt lijkt.
De app is overigens gebaseerd op A1 + A2 taalniveau.

Grootste nadeel is echter dat om alle lessen te volgen een abonnement nodig is. Hoewel te verkrijgen vanaf een paar euro per maand voor een jaarabonnement ben ik terughoudend hier geld in te steken. Voornaamste reden is dat je niet alle lessen zomaar onder de knie hebt en als je hier een half jaar tot een jaar aan bezig bent het best een dure aankoop kan worden. Ik ben dus erg benieuwd of mensen met 'kennis of verstand' van Zweeds denken dat dit zinvol is om een basisniveau Zweeds te ontwikkelen wat je vervolgens uiteraard verder kan uitbreiden met professionele cursussen of in het land zelf.

Ter info nog een linkje naar Google play (kon een ios linkje helaas niet vinden); https://play.google.com/store/apps/deta ... android.sv" ;; en een linkje naar de website van de makers; http://www.babbel.com/learn-swedish-online" ;;

Benieuwd naar de reacties,

Snöskoter

Re: Ervaring met Babbel app Zweeds voor android/ios

Bericht door Snöskoter » 05 sep 2014 20:12

Dit heb je waarschijnlijk al gelezen, maar wat jij zo beschrijft klinkt vergelijkbaar als de Rosetta Stone cursus die ik gekocht heb. En daar mis ik inderdaad ook de grammatica bij (die ik met een geleende NTI cursus op peil probeer te krijgen). Het Rosetta Stone pakket is best prijzig (ik had een Groupon aanbieding), maar je krijgt de CD-roms en kan dus zonder tijdsdruk alles oppakken. En volgens mij (maar dat heb ik nog niet geprobeerd) kun je dan ook een bijbehorende app op je mobiel installeren en daar ook mee oefenen. Hoe dat dit werkt in combinatie met de CD-roms, weet ik niet. Dus of je zeg maar op het niveau waar je gebleven was door kunt gaan, of dat je het niveau kunt kiezen in de app en dan vooral van doen hebt met herhaling. Ik denk dat laatste.

Over Babbel zelf kan ik je niet veel vertellen. Net even het eerste lesje op de site geprobeerd (en gelijk maar verder gegaan met registreren). Het eerste lesje was echt erg vegelijkbaar met Rosetta Stone. Ik kan volgens mij nu verder met lesjes op de website (ik had aangegeven dat ik geen mobiel of zo heb). En ik zie nog niks over een abonnement, maar dat zal wel komen zodra ik de eerste les (course 1, lesson 1) af heb. Overigens heb ik het op z'n Engels. Is dat standaard? (Want ik ben dus 2x bezig met vertalen.) Rosetta Stone is wat dat betreft anders. Er wordt niet gevraagd naar vertalingen, maar je legt een link met plaatjes. De instellingen en zo zijn wel in het NL. Dus wat dat betreft is het wel anders dan Babbel besef ik nu. Je doet niks in je eigen taal, je leert het meer door woorden met beelden te combineren. Je bent dus geen standaard woordjes of zinnetjes aan het vertalen.

Zodra ik meer heb gedaan met Babbel en meer weet, laat ik het wel weer even weten. (Het is overigens wel alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst Zweeds oefende via RS. Eigenlijk sinds de vakantie (eind maart) niet meer gedaan...)

Plaats reactie