Klassieke communicatiefout?

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
madcap

Klassieke communicatiefout?

Bericht door madcap » 13 jul 2015 07:52

Vanochtend kwamen we op de verkeerde dag voor een afspraak. Telefonisch hadden we gehoord 'trettonde' maar het bleek dus 'trettionde' te zijn... Maar gelukkig niet omgekeerd dus! :rendier:

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Klassieke communicatiefout?

Bericht door qinx » 13 jul 2015 08:27

De stap van "sex" naar "sjätte" is dan ook opmerkelijk, zeker als je dan kijkt naar "sju".

7 is so wie so een heel vreemde eend in de bijt: met alle andere cijfers kun je de relatie met andere Germaanse talen nog wel zien, maar tusen "sju" en "Zeven", "Sieben" of "Seven" wil me dat toch niet echt lukken...

Voor wat betreft OP: ik kan me zo voorstellen dat in een telefoongesprek ook Zweden nog wel eens "trettonde" en "tretionde" door de war kunnen halen. Is er in het Zweeds trouwens een "techniek" om dat - aan de telefoon - te vermijden? In het Nederlands zeggen we aan de telefoon ook "zeuven" om het verschil met "negen" te benadrukken (in het Brabants doen we dat dat overigens ook in persoon, niet alleen aan de telefoon :D). Of kun je in het Zweeds alleen maar de "i" extra benadrukken, "Trè- TIE-jonde", zeg maar.

buskis

Bericht door buskis » 13 jul 2015 11:42

Leo schreef:Niet onbekend (vooral onder Fransen) is om te denken da "sjätte" de 7e is.
Dit bracht me op iets waar ik toedertijd even aan moest wennen wat betreft datums.
Bijvoorbeeld als men noemt: den ¨sjätte i sjunde¨, is gewoon 6 juli.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 13 jul 2015 12:50

Ik meen dat dat ook de Duitse manier van datums aangeven is, "den sechste in der siebten" (maar m'n VWO Duits is al weer even geleden...)

Plaats reactie