Verschil in cursus?

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Hoggie

Verschil in cursus?

Bericht door Hoggie » 28 mar 2017 20:31

Mijn vrouw heeft wat cursussen opgezocht bij wat Nederlandse instituten.
Veel verschil in prijs, maar een ´dure´ kan ook niet veel soeps zijn.
Thuis leren geniet de voorkeur.
Vooropleiding maakt niet uit bij de meeste.
Lengte van de studie wel, maar die bepaal je toch ook mede zelf?
Iemand met goed, slechte ervaring met wie of wat dan ook?
Of zijn er geen slecht opleiders meer?
Aanraders?

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Verschil in cursus?

Bericht door solvik » 28 mar 2017 22:21

Zorg dat de nadruk vooral op spreken wordt gelegd. (Een goede cursus zorgt eigenlijk dat alle onderdelen dwz spreken, luisteren (verstaan), lezen en schrijven aan de beurt komen). Natuurlijk moet je wel wat basisgrammatika leren om een beetje te weten hoe de taal in elkaar zit.
Maar, niets is zo frustrerend als je wel alles kan lezen en aardig wat kan schrijven maar het lukt niet om een gewoon gesprekje te voeren.
Zeker als je de cursus alleen maar doet om wat Zweeds te praten op vakantie (je maakt dan makkeljker contact) maar zeker ook als je gaat emigreren. Als je in Zweden woont kan je daar cursussen volgen die wel de de verschillende onderdelen oefenen. Lezen doe je met een woordenboek eventueel zelf ook wat makkelijker. Het spreken heb ik vooral in Zweden geleerd door gewoon te proberen met simpele zinnen en goed te luisteren (bv bij de kassa in de wachtrij :wink: ). Echter niet iedereen durft zo te beginnen ... :peace:
Door zelfstudie (de boeken en cd's / Adri Meijer ) heb ik de basis geleerd om wat verder te komen. Je moet dan wel wat ervaring hebben met grammatica begrippen.
Anderen hebben een cursus gevolgd via Skype. Je krijgt dan privé les (eventueel met 2 personen). Hier op het forum kan je wel adressen vinden. Omdat de cursus op je eigen wensen afgestemd wordt leer je toch vrij snel. Het kost waarschijnlijk wel iets meer, maar het rendement is waarschijnlijk hoger.
In een groep (bv volkshogeschool of zo) betaal je ook aardig wat en ben je afhankelijk van tijd en plaats en het niveau van de groep.
Op internet zijn er ook beginnerscursussen te vinden bv die van Björn maar er zijn er meer. Zoek even in het Forumarchief.

[email protected]

Bericht door [email protected] » 29 mar 2017 09:34

Ben sinds een maandje bezig met de app van duolingo.
Moest wel de engelse variant gebruiken omdat de NL-SE versie niet bestaat.
Vind het een leuke app en kan deze vanaf de bank 24-7 gebruiken wanneer ik wil.

Woordenschat neemt langzaam maar zeker toe en ik wordt al handiger in het lezen / begrijpen van teksten (je moet ergens beginnen natuurlijk).
Spreken / gesprek voeren is lastiger maar dat komt later vanzelf.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 29 mar 2017 17:21

Ik ben best tevreden met de cursus van Rosetta Stone. Leert je alleen helemaal niks over grammatica, dat moet je een beetje uit de context halen. Of, wat ik gedaan heb, nog een cursus van de NTI van iemand kunnen lenen en daar de grammatica en taalregels uit gehaald, maar die cursus op zich vind ik te saai. Die van Rosetta Stone is ook gewoon leuk om te doen, als een soort spelletje. (Dus ipv een half uurtje Candy Crush een uurtje Zweeds oefenen. :wink: )

Hoggie

Bericht door Hoggie » 29 mar 2017 20:29

solvik schreef:Zorg dat de nadruk vooral op spreken wordt gelegd. (Een goede cursus zorgt eigenlijk dat alle onderdelen dwz spreken, luisteren (verstaan), lezen en schrijven aan de beurt komen). Natuurlijk moet je wel wat basisgrammatika leren om een beetje te weten hoe de taal in elkaar zit.
Maar, niets is zo frustrerend als je wel alles kan lezen en aardig wat kan schrijven maar het lukt niet om een gewoon gesprekje te voeren.
Zeker als je de cursus alleen maar doet om wat Zweeds te praten op vakantie (je maakt dan makkeljker contact) maar zeker ook als je gaat emigreren. Als je in Zweden woont kan je daar cursussen volgen die wel de de verschillende onderdelen oefenen. Lezen doe je met een woordenboek eventueel zelf ook wat makkelijker. Het spreken heb ik vooral in Zweden geleerd door gewoon te proberen met simpele zinnen en goed te luisteren (bv bij de kassa in de wachtrij :wink: ). Echter niet iedereen durft zo te beginnen ... :peace:
Door zelfstudie (de boeken en cd's / Adri Meijer ) heb ik de basis geleerd om wat verder te komen. Je moet dan wel wat ervaring hebben met grammatica begrippen.
Anderen hebben een cursus gevolgd via Skype. Je krijgt dan privé les (eventueel met 2 personen). Hier op het forum kan je wel adressen vinden. Omdat de cursus op je eigen wensen afgestemd wordt leer je toch vrij snel. Het kost waarschijnlijk wel iets meer, maar het rendement is waarschijnlijk hoger.
In een groep (bv volkshogeschool of zo) betaal je ook aardig wat en ben je afhankelijk van tijd en plaats en het niveau van de groep.
Op internet zijn er ook beginnerscursussen te vinden bv die van Björn maar er zijn er meer. Zoek even in het Forumarchief.
Of we gaan emigreren staat nog niet vast, maar je moet wel beginnen om de taal onder de knie te krijgen.
Dat lukt niet in een paar weken.
Het zal geen weggegooid geld zijn, maar wat goed of slecht is lijkt me wel prettig om te weten.
Grammatica en spreken moeten er dus inzitten!
Het schrijven zie ik het meest tegenop eigenlijk...(zeg ik nu)
We doen hard ons best op o.a. netflix: The Bridge, Modus, Fjällbacka Murders, Sandhamn Murders, The Team, Johan Falk.
In het begin leken Deens, Noors en Zweeds best op elkaar.
Nu allang niet meer, zo af en toe valt het al op dat niet alles vertaald wordt naar de ondertitels!
Ons verstaanbaar maken lijkt met een basiscursus de beste stap en dan in Zweden een vervolgcursus volgen lijkt me het beste.
En het durven als je er bent!
Eind april zitten we bij iemand op zijn erf voor een weekje.
Hij kan Engels ( ik hoop dat hij het beter spreekt dan schrijft...) en Duits.
Dus ik ben snel geneigd om 1 van die 2 talen te gebruiken.

Afgelopen zondag ben ik In Duitsland op visite geweest
De beste man had een Saab 99 te koop had toen ik op zoek was in oktober/november.
Het eerste bezoek was nogal uitgebreid en dit keer ook weer.
Uiteindelijk heb ik niet die van hem gekocht maar een ander.
Hij vond het leuk dat ik hem die wilde komen laten zien , dus dat heb ik afgelopen zondag gedaan.
Gewoon door er over te proberen te praten kun je aardig meekomen na een tijdje in het Duits.
Af en toe een Engels woordje er tussendoor en het gaat best aardig.
Mijn laatste les was in 1994/95 op de middelbare school.
Vanaf 1996 tot 2011 heb ik een Duits autoblad gelezen en diverse malen in Duitsland op vakantie geweest.
Soms zelfs een compliment over mijn Duitse e-mails, beter als sommige Duiters.
Oké dat is dan wel vakantie Duits maar toch.
Je moet er gewoon inrollen
In dit geval zie een cursus Zweeds wel als noodzakelijk , Zweeds goed verstaan lijkt me lastiger dan Duits..

Hoggie

Bericht door Hoggie » 29 mar 2017 20:30

[email protected] schreef:Ben sinds een maandje bezig met de app van duolingo.
Moest wel de engelse variant gebruiken omdat de NL-SE versie niet bestaat.
Vind het een leuke app en kan deze vanaf de bank 24-7 gebruiken wanneer ik wil.

Woordenschat neemt langzaam maar zeker toe en ik wordt al handiger in het lezen / begrijpen van teksten (je moet ergens beginnen natuurlijk).
Spreken / gesprek voeren is lastiger maar dat komt later vanzelf.
Een paar dagen terug de babbel-app gedownload, nog niet echt mee begonnen
Ik zal duolingo ook eens opzoeken!

Hoggie

Bericht door Hoggie » 29 mar 2017 20:32

Snöskoter schreef:Ik ben best tevreden met de cursus van Rosetta Stone. Leert je alleen helemaal niks over grammatica, dat moet je een beetje uit de context halen. Of, wat ik gedaan heb, nog een cursus van de NTI van iemand kunnen lenen en daar de grammatica en taalregels uit gehaald, maar die cursus op zich vind ik te saai. Die van Rosetta Stone is ook gewoon leuk om te doen, als een soort spelletje. (Dus ipv een half uurtje Candy Crush een uurtje Zweeds oefenen. :wink: )
Ik heb de site van Rosetta Stone net geopend, binnenkort even doorheen spitten!
Als we overal iets uithalen zijn we ook al heel tevreden!

friejoo

Bericht door friejoo » 30 mar 2017 12:31

Ik heb deze cursus gevolgd https://www.lesexpres.nl/index.php?menu ... alkeuze=SE" ;;
Is mij goed bevallen. Ik heb er veel van geleerd, o.a. grammatica, grote woordenschat, gezegdes.
In het begin was hij gratis, maar nu moet je iets betalen. De eerste lessen zijn wel gratis om te proberen. Ze hebben ook een boek wat je kunt bestellen. Zelf vond ik juist het oefenen handig. Je kunt pas naar een volgende les als je de vorige goed gemaakt hebt.

Hoggie

Bericht door Hoggie » 30 mar 2017 20:34

Staat ook open tussen al het cursus materiaal!

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 04 apr 2017 15:28

Een cursus voor thuis is leuk etc etc... maar als je echt efficient en goed Zweeds wil leren, werkt voor mij een normale cursus op een school het allerbeste... ik heb een aantal jaar een avondcursus gevolgd, en ondanks dat ik nu niet een liefhebber van school geweest ben, was dit toch echt het allerbeste.
Je hebt directe interactie met de docent, je uitspraak wordt onmiddellijk aangepakt als die niet goed is. Zit je thuis met je boek of computerprogramma, wordt het vreselijke (buitenlandse) accent niet aangepakt, en eens het er in zit krijg je het er niet meer uit. Dat is vreselijk om te horen vind ik zelf... Je kan je buitenlandse achtergrond helaas bijna nooit helemaal wegwerken, maar het is zaak dat zo goed mogelijk te doen.

Ik kan een cursus op school echt aanbevelen... het is de moeite en het geld echt waard, als je de taal echt wil leren.

Plaats reactie