Leuke Zweedse woorden

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Leuke Zweedse woorden

Bericht door solvik » 06 aug 2014 16:43

Ik dacht een zeem (voor de ramen) en toen heb ik het ik het opgezocht...het was dus totaal iets anders ;-)

Hönshus

Bericht door Hönshus » 06 aug 2014 18:57

De eerste keer dat ik het woord hoorde, zat ik wel even met m'n oren te klapperen.
Gelukkig had de tiener in kwestie de betreffende actiefiguur ook in z'n rugzak zitten :wink:

Pippi Långstrumpa

Bericht door Pippi Långstrumpa » 07 aug 2014 21:16

Is läderlappen niet een synoniem voor een vleermuis, dus Batman? In het huishouden is het inderdaad een zeem (die volgens mij Zweedse huisvrouwen nauwelijks gebruiken. Ik ben opgegroeid met een soort Glassex om ramen mee te lappen en ik ben geboren voor 1983 :D )woord:

Nog een "tokig" woord:
Fjollorträsk (bijnaam van Stockholm - doelend op het fancy gedrag van de stadse mensen van Stockholm)

Lies27

Bericht door Lies27 » 25 nov 2014 09:58

Ik ben fan van de volgende zin:

Farfar, får får får?
Nej, får får inte får, får får lamm.

buskis

Bericht door buskis » 03 dec 2014 11:00

När svärmor kommer svär far.

advgroen

Bericht door advgroen » 03 dec 2014 13:46

Ik kwam van de week het woord 'maffig' voor de eerste keer tegen. Als reactie op een stuk muziek dat ik had laten horen.

Het betekent niet gek of belachelijk oid, maar het het is juist een positief woord en betekent zoveel als indrukwekkend, heftig, prachtig, e.d.

buskis

Bericht door buskis » 03 dec 2014 14:52

Pippi Långstrumpa schreef: Nog een "tokig" woord:
Fjollorträsk (bijnaam van Stockholm - doelend op het fancy gedrag van de stadse mensen van Stockholm)

Nollåttorna - Bewoners van Stockholm doelend op het riktnummer 08 van Stockholm :wink:

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 01 mar 2016 19:47

Pippi Långstrumpa schreef:Nog een "tokig" woord:
Fjollträsk (zonder -or) komt oorspronkelijk uit Norrland. Fjollholm (ook Stockholm) komt weer uit Blekinge in het zuiden van Zweden.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 01 apr 2016 19:03

Munkavle betekent prop zoals in iemand de mond snoeren maar wordt vaak verkeerd gespeld als munkavel, ook wel klostersyssla genoemd. Munk = monnik, avel = fokken = de favoriete bezigheid in het klooster (=kloster, syssla = beroep).

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 02 apr 2016 10:39

@Bassiehof
Leuke Zweedse woorden...wat is hier leuk aan? Vergezocht, of ...niet leuk?
Het zal wel aan mij liggen... :tsss: :confused: :-?

Plaats reactie