Leuke Zweedse woorden

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Snöskoter

Re: Leuke Zweedse woorden

Bericht door Snöskoter » 02 apr 2016 11:05

Geen ruzie lopen zoeken, ik vond het wel interessant en leuk.

buskis

Bericht door buskis » 02 apr 2016 11:36

Bassiehof schreef: avel = fokken = de favoriete bezigheid in het klooster (=kloster, syssla = beroep).
Een zesjarige dochter uithuwelijken aan een 55-jarige oom: hoe noem je dat dan?

buskis

Bericht door buskis » 02 apr 2016 11:49

Voor degenen die aanstoot nemen aan mijn opmerking wil ik zeggen:
Gelijke monniken , gelijke kappen :wink:

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 02 apr 2016 12:18

solvik schreef:@Bassiehof
Leuke Zweedse woorden...wat is hier leuk aan? Vergezocht, of ...niet leuk?
Het zal wel aan mij liggen... :tsss: :confused: :-?
Om munkavel klostersyssla te noemen is niet door mij bedacht maar door de mensen zelf.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 02 apr 2016 12:24

buskis schreef:
Bassiehof schreef: avel = fokken = de favoriete bezigheid in het klooster (=kloster, syssla = beroep).
Met sommige mensen valt niet te spotten (haram), maar met monniken wel want het is dacht ik wel bekent dat die celibatair leven.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 02 apr 2016 12:29

Snöskoter schreef:Geen ruzie lopen zoeken, ik vond het wel interessant en leuk.
Ik zoek geen ruzie, maar ik geef aan dat ik het niet snap en het niet leuk vindt.
Meer niet.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 02 apr 2016 13:00

solvik schreef:
Snöskoter schreef:Geen ruzie lopen zoeken, ik vond het wel interessant en leuk.
Ik zoek geen ruzie, maar ik geef aan dat ik het niet snap en het niet leuk vindt.
Meer niet.
Het is waarschijnlijk een heel oud grapje, net als får får får? Nej, får får lamm. Voor mij was die nieuw toen ik in Zweden kwam wonen, en toch lees ik jaren later dat het nog steeds grappig is voor mensen die nu Zweeds leren.

buskis

Bericht door buskis » 02 apr 2016 16:27

Bassiehof schreef:
buskis schreef:
Met sommige mensen valt niet te spotten (haram), maar met monniken wel want het is dacht ik wel bekent dat die celibatair leven.
Spotten en kwetsen liggen erg dicht bij elkaar. :peace:

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 11 mei 2016 19:50

Mischien moeten we een draadje hebben voor Zweedse uitdrukkingen, want typisch Zweedse uitdrukkingen kennen is het verschil tussen een taal kennen en je eigen brabbeltaaltje vertaald uit het Nederlands. Ik begin met deze: hålla låda. Een doos vasthouden? :drugged: Dat betekent continu een verhaal hebben, vaak voor publiek, waar geen belangstelling voor is, een beetje zoals Youp van 't Hek. Een soapbox zeg maar. Of lullen, zwetsen wat niet hetzelfde is als svetsen maar dat woordje hoort mischien thuis in een ander draadje.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 22 sep 2016 12:56

Het woordje sumra. Jargon. Uit de context begreep ik wel wat hij bedoelde. Sumra is afgeleid van het woord summer, en dat is een meetapparaat wat een geluid- of lichtsignaal afgeeft, een multimeter bijv. Summer gebruiken = sumra, niet mäta oid. Goed om te weten als je vaklui over of onder de vloer krijgt.

Plaats reactie