extra verlichting geplaatst

De plaats voor foto's van Zweden.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
buskis

Re: extra verlichting geplaatst

Bericht door buskis » 05 feb 2014 17:15

Dit staat op http://korkortonline.se/teori/lysen/

Du behöver inte blända av för gående. Fotgängare kan nämligen lätt undvika att bli bländade genom att titta bort. Med helljus på ser du fotgängaren eller fotgängarna bättre, vilket är viktigt ur säkerhetssynvinkel.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 05 feb 2014 19:00

Je moet wel de links blijven volgen Snöskoter, het is nu al de tweede keer dat deze link er staat in één maand tijd... :rendier:
Wel opletten dus....als je straks met je snöskoter langskomt, die voetgangers kijken namelijk wel de andere kant uit...
Nu voel ik hem al komen: welke voetgangers ??? :confused:

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 05 feb 2014 19:31

Ja, maar toen ging het niet om mij een heb ik de link niet bekeken. Daarbij blijf ik me afvragen hoe het in NL zit. Ik meen toch echt geleerd te hebben dat je moet dimmen als je een voetganger als tegenligger hebt.
En ik heb het even opgezocht in een (motor)theorieboek (2002):
... gebruik van groot licht verboden:
- overdag
- als u een weggebruiker (dus ook een voetganger) tegenkomt
...
Overigens dim je toch pas als je de voetganger gezien hebt, dus het doet niet af aan de veiligheid.

En inderdaad, hooguit wat langlaufers.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 05 feb 2014 21:55

Leo schreef:
buskis schreef:Dit staat op http://korkortonline.se/teori/lysen/

Du behöver inte blända av för gående. Fotgängare kan nämligen lätt undvika att bli bländade genom att titta bort. Med helljus på ser du fotgängaren eller fotgängarna bättre, vilket är viktigt ur säkerhetssynvinkel.
Maar dat kunnen automobilisten, motorrijders, fietsers toch ook doen?
Beduidend verschil of je beweegt met een paar km/h of bijv. met 20 km/h zoals een fiets of 80 km/h zoals een auto of motor. Die laatsten zijn zeker bij tegenliggers gedwongen om te kijekn in de richting waar ze naar toe moeten.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 06 feb 2014 13:00

Leo schreef: Wat is dat nu voor onzin? Voetgangers en fietsers hoeven niet te zien waar ze gaan als een auto ze tegemoet komt? En ze mogen ook niet harder dan 20 km/u?
Fietsers moeten ook bedimd worden! (ook volgens Zweedse gebruiken). Voetgangers kunnen even stilstaan of een andere richting uitkijken. Ofwel, de snelheid maakt een groot verschil of verblindend vooral irritant is of ook gevaarlijk. ALs je als voetganger verblindt wordt hoef je niet in het licht van de auto te kijken om een stap in de berm te zetten. Ik heb die discussie op mijn werk ook wel eens gevoerd met de verantwoordelijke experts.

buskis

Bericht door buskis » 06 feb 2014 13:27

Wanneer je verblind wordt, duurt het een minuut voordat je zicht weer normaal is.
Als voetganger kun je dan even stilstaan, maar vervelend is het zéker

Jaren terug liep ik vaak met de hond langs de weg (met voldoende reflectie) en altijd waren het dezelfde auto's die niet dimden.
Totdat ik een sterke halogeen handschijnwerper mee had, die ik dan recht in hun gezicht scheen. Dat hielp heel goed.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 06 feb 2014 15:04

Leo schreef:Maar los van de regels vind ik het wel zo beleefd om even te dimmen.
Dat ben ik met je eens. En ik vind het op de fiets ook bijzonder irritant dat de meeste automobilisten het vertikken om te dimmen.

buskis

Bericht door buskis » 06 feb 2014 15:16

mpostma schreef:
Leo schreef:Maar los van de regels vind ik het wel zo beleefd om even te dimmen.
Dat ben ik met je eens. En ik vind het op de fiets ook bijzonder irritant dat de meeste automobilisten het vertikken om te dimmen.
Op de fiets zijn de auto's niet zo dichtbij dan als je loopt. :peace:

buskis

Bericht door buskis » 07 feb 2014 10:46

Leo schreef:. Ook een keer meegemaakt dat iemand te paard een reflexvest aanhad, .
Zijn die er dan voor paarden ?

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 07 feb 2014 14:34

buskis schreef:Zijn die er dan voor paarden ?
En meer...

Plaats reactie