een timmerstuga opknappen..

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Re: een timmerstuga opknappen..

Bericht door Ernst » 30 jul 2009 11:46

Waar waren we ook alweer gebleven ?

De deuren. De laatste aktiviteiten in de lente hebben de bruikbaarheid van het huisje flink verhoogd. We hebben er midzomer in gevierd waarbij de openhaard, maar ook de vedspis goede diensten hebben gedaan. De "färskpotatis" konden prima op de vedspis gekookt worden.
Daarna werd het zomer. Mijn jaarlijkse houtvoorraad vroeg ook wat aandacht en dat had even voorrang. Daarna even er tussenuit in de vakantie, maar de laatste week van de vakantie is er weer het een en ander gebeurd.

De deur aan de kopse kant had wat bescherming nodig tegen regen. Het zijn deuren in een wat oude stijl die wel wat kunnen hebben maar de gevallen regen maakte het al snel duidelijk dat er iets gebeuren moest.

Ik ben in de richting van een overdekte buitenplaats gegaan. Dat was al eigenlijk vanaf het begin de bedoeling....met die grote deuren wil je een aansluiting op een mooi plekje buiten.
Een passende bouwbeschrijving opgesnuffeld in de vele tijdschriften en aan de gang.

De openhaard (eigenlijk een rörspis) trok al tijden niet al te lekker. Het is een oud opgemetseld geval zonder goede mogelijkheden de rookgangen te vegen. Een schoorsteenveger die ik het probleem voorlegde raadde me een steen uit de linker en rechter zijwand te slaan om zo bij de rookgangen te komen. Zo gezegd zo gedaan, goede tip. Aan een kant was het kanaal geheel geblokkeerd aan de andere kant was er nog maar twee cm hoogte over ipv oorspronkelijk 20cm. 3 emmers rotzooi verwijderd en het spul weer dichtgemetseld, nu wel met service luikjes in de wanden. Zogenaamde "sotluckor". Omdat het metselwerk een paar dagen moet drogen heb ik het resultaat nog niet getest...ben er wel beniewd naar.

Binnenkort komen de foto´s !
/Ernst
Av allt man kan tro på, varför inte sig själv

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 17 aug 2009 22:20

Ok, de foto´s
Een bouwbeschrijving heb ik uit een tijdschrift, een oud nr. van "På landet"......

Afbeelding
Het is niet echt te zien maar het zware werk is gedaan. Zes gaten gegraven dichtbij een grote berk. Pfff, wat een wortels. Maar de "stolpskor" zitten in het beton en de draagbalk ligt er op. Uitmeten maar !

Afbeelding
Weer een stukje verder. De staande balken zijn gemonteerd.

Afbeelding
Het raamwerk heeft vorm gekregen. Nu wordt het tijd om de dakbalken te gaan monteren.

Afbeelding
Even een tijdelijke plank die het geheel op zijn plaats houdt.
Aan het huisje zelf een balk geschroefd als steun voor de dakbalken. Met speciale metalen houders zitten ze nog eens vast zodat ze niet in lengterichting kunnen gaan schuiven. Binnen in het huisje is de open haard te zien. De metselactie heeft verbetering opgeleverd maar het is en blijft een openhaard met gebruiksaanwijzing.
Helemaal tevreden ben ik er nog niet mee maar er is mee te leven :)

Afbeelding
Bijna klaar. Inmiddels liggen ook de dakplanken erop die op hun beurt zijn afgedekt met waterwerende dakbekleding. Daarop zal ik dan binnenkort dakplaten monteren die de vorm en kleur van dakpannen hebben. Ik had graag dakpannen gelegd maar de minimale hoek van 14 graden die daarvoor nodig is kon ik niet aanhouden.

Het geheel heeft de afgelopen weken zijn nut al bewezen. Een prima buitenplaats en de tuinmeubelen hebben een prima plaatsje eronder. Als het weer eens regent hoef ik niet meer te rennen om het spul droog te houden. Als de dakplaten erop liggen (hopelijk in september) neem ik weer wat fotootjes. Dan komen ook de details aan bod zoals een dakgoot etc... Håll tillgodo !

/Ernst
Laatst gewijzigd door Ernst op 22 mei 2011 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Pepe
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door Pepe » 18 aug 2009 09:25

Erg leuk om je te volgen Ernst!

een gewetensvraagje: doe je alles zelf of heb je er vaak een mannetje bij.
(of vind je mij te nieuwsgierig :wink: )
Bankaby Bed & Breakfast
Paul-Peter Schmidt
+46 (0)144-21140
Afbeelding
http://www.bankaby.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 18 aug 2009 13:22

Hej Pepe,

Ik probeer het meeste zelf te doen, dat vind ik juist het leuke. Het gaat misschien niet zo snel maar dat vind ik niet zo erg. De nieuwe schoorsteen vorig jaar was echter een aktiviteit die ik heb uitbesteed. Ik had al wel wat stenen in huis gehaald maar ik kreeg het gevoel dat ik met dat klusje heel erg veel tijd zou doorbrengen en ik twijfelde daar ook aan mijn kunnen. Ik heb geen spijt van mijn beslissing gehad.
Deuren hangen is ook iets apart, wilde ik eigenlijk ook uitbesteden. Maar toen ik niks meer hoorde van de persoon die een offerte zou uitbrengen om de deuren te maken en installeren werd ik pissig en ben zelf maar aan de slag gegaan. Heb toen een ander adresje gevonden voor de deuren en heb ze zelf gemonteerd.

/Ernst

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 19 aug 2009 08:18

Leuk om diverse klussen van Nederlanders in Zweden te volgen! Ik heb echter meer voorkeur aan pen- en gatverbindingen in het houtwerk. Heb ik geleerd in de molenbouw en die zijn ook veel sterker. Zoals deze onderstaande foto toen ik in 2008 mijn schuur in Zweedse stijl heb gebouwd. Het gehele geraamte zonder één spijker of schroef muurvast in elkaar gezet, waarbij de verbindingen van merktekens zijn voorzien.

Afbeelding

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 19 aug 2009 09:20

Het zal vast sterker zijn, maar ik denk ook dat het ontzettend veel vakmanschap vergt om met pen en gat verbindingen te werken. Spijkers, schroeven en bout/moeren lijken dan toch net dat stuk eenvoudiger.

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 19 aug 2009 11:07

Dat is een mooie techniek Martin, ik kan me voorstellen dat je daar plezier aan beleeft om op die manier te bouwen. Zoals qinx al opmerkt, het is waar je je eigen grenzen legt en voor mij zijn bouten, schroeven en spijkers acceptabele oplossingen.
/Ernst

nicole
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door nicole » 21 aug 2009 09:39

Hej Ernst,

Wij zijn met een dergelijk project als jij bezig: het opknappen van een oude timmerhut. Jouw foto's van de schoorsteen heb ik hier 'als het ware' ook in mijn computer zitten :mrgreen: Uiteraard is het gebouwtje inmiddels netjes (Falu)rood en ook het oude roestige dak is vervangen door een nieuw zwart plaatdak. Inmiddels ben ik binnen aan de slag gegaan met het verwijderen van 16 lagen behang en een laag jute, die ze er onder spijkerden om het behang houvast te bieden op de gladde balkenmuren. Tijdens het weghalen kwam ik gisteren wel iets heel bijzonders tegen: een oude krantenstrook met daarop een datum: donderdag 31 januari 1895! Dat was dus wel een leuke ontdekking :eland: De stroken zijn gebruikt als isolatie tussen de plinten. Ik ben benieuwd of jij ook nog zulke leuke vondsten gaat doen!

Groetjes Nicole.
http://iloapp.naardenoorderzon.com/blog ... 839690.jpg" ;;[/img]
Lees de boeken over onze emigratie naar Zweden! Meer informatie kijk op http://www.naardenoorderzon.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 22 mei 2011 17:06

Het wordt weer tijd voor een update in dit oude topic.....
Ik kwam er achter dat de foto´s niet meer toegankelijk waren en heb in de eerdere postings de links ”ververst”. Ook de foto´s op een wat stabielere plaats gelegd.

Goed, waar waren we ook alweer gebleven ?
Ah ja het afdak…….het heeft inmiddels twee zware winters overleefd. Het is nog steeds “maar” een afdak. Maar dat gaat nog wel een keer veranderen.

Waar ik eigenlijk een beetje bang was om mee te beginnen was het leggen van water en afvoer naar het huisje. Eigenlijk is dat iets waar je mee begint maar ik had zo mijn twijfels. Wat als er enorme rotsen onder de grond zitten ? Kan ik dat zelf ? Laat ik iemand komen ? Vorig jaar dan toch maar de knoop doorgehakt en zelf aan de gang gegaan. Vooral omdat een kollega een graafmachine verhuurde....tja dan wordt het wel weer spannend en leuk !

Ergens in de herfst van 2010 kwam er een grote traktor met aanhanger aanrijden en op de aanhanger stond een 5,5 tons graafmachine....Veel plezier ermee zei hij nog. Ha, ik heb een week heerlijk gespeeld !

Ik ben bij het gastenhuisje begonnen te graven. Tja laat daar net de stroomverzorging naar het huisje lopen. Die kon ik gelijk weer repareren.
Afbeelding

Het gastenhuisje is het hoogst gelegen op mijn stukje grond. Ondanks de behoorlijke afstand naar de afvoer van mijn huis kon ik de gehele lengte met verval graven.
Afbeelding

Ik was eerst wat wantrouwig tegenover de grootte van de machine. Het bleek toch nodig !
Wat een enorme stenen zitten er in de grond !
Afbeelding

Inmiddels is de schacht gegegraven en de nieuwe riolering aangesloten op de bestaande riolering van het huis.
Afbeelding

Bij de riolering heb ik ook de waterleiding gelegd..dat was nog een hele toer om die binnen in de kelder van het huis te krijgen. Gelukkig liepen er bestaande oude koperleidingen door de 1,5 meter dikke fundering....

Ik begon eigenlijk veel te laat aan dit (deel-) projekt. En moest me haasten om de schacht gedeeltelijk weer dicht te krijgen na het leggen van de nieuwe riolering. De winter was me iets te snel af en ik had in de winter dus een gedeeltelijke loopgraaf in de tuin.

Maar ach…in de winter is de tuin de tuin…dit voorjaar ben ik weer vrolijk verder gegaan met de rest van de riolering en heb deze tot onder de vloer van het gasten huisje gebracht, samen met de waterleiding.

Dit voorjaar, de schacht is gedeeltelijk dicht.
Afbeelding

Het verloop van de riolering, met een servicepunt in de leiding.
Afbeelding
Afbeelding

En weer een klus geklaard.....het huisje heeft ”vatten och avlopp”..
Afbeelding

Voor dit werk en naderhand het dichtgooien van de schacht had ik een kleiner graafmachientje gehuurd bij Cramo. Een ideaal dingetje voor dat werk en minstens net zo leuk ! Dat vond ik niet alleen ! Vreemd he dat tieners dan ineens wel mee willen helpen.....?
Afbeelding

De graafmachine huurde ik kompleet met bijbehorende aanhanger. SEK1500,- voor een weekend vond ik overkomelijk. Dat was niet de laatste keer dat ik die huurde.
Afbeelding

To be continued...

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 22 okt 2011 20:08

De winter staat weer voor de deur. Tijd om dit topic weer eens even te voorzien van een laatste update. We waren gebleven bij de riolering. Inmiddels is hetgezaaide gras weer mooi gegroeid en alleen als je goed kijkt kun je zien dat er in de tuin gegraven is. Dat zag er vorig jaar om deze tijd wel anders uit !

Deze zomer zijn twee ramen aan de voorkant van het huisje aan de beurt geweest. Het zag er al tijden niet uit maar we wisten eigenlijk niet of we de oude ramen wilden opknappen. Tja, je kunt wel aan de gang blijven.....we hebben nieuwe ramen gemonteerd,

Afbeelding
Het oude raam eruit en het gat aanpassen aan de maten van het nieuwe (2-glas) raam

[imgAfbeelding
Nu nog monteren en in de verf zetten (of andersom....?)

Afbeelding
Eerst dus maar gemonteerd, nummer 1 zit als gegoten !

Afbeelding
Weer een paar dagen later....dit is weer een hele verbetering.
Nu is het huisje winddicht en kan er nu ook in de winter binnen doorgewerkt worden.
Daar is nog veel werk te verzetten. Ik zal gaan beginnen met de ruimte rechts.
De open haard (rörspis) in die kamer moet worden verbeterd zodat er geen rook meer binnenkomt.
...wordt vervolgd.

Groeten,
Ernst

Plaats reactie