SVA (v/h SAS)

Hier kunt u terecht met al uw vragen over de Zweedse taal. Dit forum kan gebruikt worden ter ondersteuning bij een cursus Zweeds.
Let op: dit forum is niet bedoeld als vervanging van een cursus.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
madcap

SVA (v/h SAS)

Bericht door madcap » 05 nov 2013 10:57

Mijn eerste ervaring met SVA staan hier http://hemmaibackabro.blogspot.se/2013/ ... belde.html. Of het illustratief is voor alle SVA's weet ik natuurlijk niet. Het zal aan de individuele docent liggen misschien?

Amke

Re: SVA (v/h SAS)

Bericht door Amke » 05 nov 2013 11:47

Gelukkig heb ik een heel andere ervaring. Onze groep bestaat uit 21 zeer gemotiveerde mensen. We doen nu het 2e termin.
Hoog tempo, veel boeken lezen, veel praten in de les, veel heel veel zweedse grammatica :-? .
Nu is het opleidingsnivo in onze groep redelijk hoog, maar ik weet niet of dat er wat mee temaken heeft.
Kortom ik ben zeer tevreden en heb er tot nu toe veel aan gehad.
We hebben 4 dagen in de week 2 uur les.

madcap

Bericht door madcap » 05 nov 2013 14:58

Amke schreef:Gelukkig heb ik een heel andere ervaring. Onze groep bestaat uit 21 zeer gemotiveerde mensen. We doen nu het 2e termin.
Hoog tempo, veel boeken lezen, veel praten in de les, veel heel veel zweedse grammatica :-? .
Nu is het opleidingsnivo in onze groep redelijk hoog, maar ik weet niet of dat er wat mee temaken heeft.
Kortom ik ben zeer tevreden en heb er tot nu toe veel aan gehad.
We hebben 4 dagen in de week 2 uur les.
Klinkt goed! Wij hebben twee ochtenden per week les van 8.20 tot 11.40, minus pauze en kletspraat effectief ongeveer ook twee uur schat ik zo. Opleidingsniveau durf ik niets over te zeggen, dat stille wateren diep gronden zouden hebben heb ik me bij SFI ook al op verkeken dus ik gok het maar niet. We hebben de eerste dag een test gemaakt waaruit zou moeten blijken op welk niveau we zouden 'instromen', niets meer van gehoord. Ook krijgen we gemaakte opdrachten (samenvatting van een verhaal) maar steeds niet retour omdat de printer van de docent stuk is... Verder is het een aardige man met een zeer ruime algemene ontwikkeling en historische kennis die hij maar al te graag met ons wil delen. Hij is dus voornamelijk zelf aan het woord. Welke boeken lezen jullie?

Amke

Bericht door Amke » 06 nov 2013 09:48

In het begin waren dat simpele boeken in het zweeds, nu leest iedereen gewone zweedse boeken. Een keer per maand moeten we een boek lezen en daar een verslag over schrijven. In groepjes bespreken we onze boeken dan.
Verder hebben we aardig wat schrijf opdrachten over verschillende onderwerpen, deze worden snel nagekeken.
Op vrijdags trainen we in de computerruimte met Eva Sjögren, onze lerares loopt dan rond en helpt waar dat nodig is. Ook doen we op vrijdag altijd een nieuwsitem, dwz dat elke week 2 personen voor de klas vertellen over een voor hun belangrijk nieuwsitem uit de krant, tv of van internet
O ja, we hebben ook nog een logbok gekregen elke week schrijf je daarin over wat je bezig gehouden heeft die afgelopen week.
Verder af en toe natuurlijk een fika, waarbij iedereen wat lekkers mee neemt.
Ik ga met plezier naar school en heb er in korte tijd heel veel geleerd.

madcap

Bericht door madcap » 06 nov 2013 12:50

Ik zou zo over willen stappen! Voor vandaag stond 'Förrättningen" van Håkan Nesser op het programma. Reuze leuk verhaaltje. Van de hele groep hadden twee mensen het gelezen en ik was de enige die snapte waar het verhaal over ging. Van de rest riep er één trots dat hij halverwege bladzijde 1 was en de overige deelnemers waren blijkbaar al iets verder...? tja.

Plaats reactie