Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Bericht door Martin E. van Doornik » 13 mar 2016 19:02

CorneliePariente schreef:Hejhej,

Ik ben nieuw hier en kon niet een voorstel-topic vinden dus leek dit me de beste weg :)

....maar ga in juli voor een maand of 8 naar Zweden om daar met sledehonden te werken.

Cheers, Cornelie
Välkommen! Weet je wel dat je in een ander land binnen de EU officieel niet langer dan drie maanden mag wonen, tenzij je uitgeschreven bent. Voor die een maand of acht moet waarschijnlijk anders geregeld worden.
Hälsningar från Martin

CorneliePariente

Bericht door CorneliePariente » 13 mar 2016 21:43

Martin E. van Doornik schreef:
CorneliePariente schreef:Hejhej,

Ik ben nieuw hier en kon niet een voorstel-topic vinden dus leek dit me de beste weg :)

....maar ga in juli voor een maand of 8 naar Zweden om daar met sledehonden te werken.

Cheers, Cornelie
Välkommen! Weet je wel dat je in een ander land binnen de EU officieel niet langer dan drie maanden mag wonen, tenzij je uitgeschreven bent. Voor die een maand of acht moet waarschijnlijk anders geregeld worden.
Hälsningar från Martin
Tack sa mycket!

Ik ga me ook uitschrijven en hou een postadres in Nederland :)

Margriet

Bericht door Margriet » 02 mei 2016 14:05

Ook ik zal me even voorstellen, dan weten jullie wie er nog meer meeleest en misschien tzt ook nog wel eens wat post:
Mijn naam is Margriet

1) A/S/L. Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
43, vrouw, Wildervank

2) Waar ben je geboren en waar ben je opgegroeid?
Geboren en getogen in Veendam

3) Wat is je burgerlijke staat? Kinderen?
Getrouwd; drie zoons (13-12-9)

4) Waar heb je allemaal gewerkt en waar werk je nu?
Ik heb jaren bij de Gamma gewerkt (naast mijn studie), vervolgens op bouw- en woningtoezicht bij een gemeente, bij een grote bouwmaterialenhandel, bij een prefab betonfabriek. Later mij om laten scholen tot lactatiekundige. Doe nu vooral vrijwilligerswerk (eigen praktijk loopt niet zo) bij een grote landelijke vrijwilligersvereniging en bij de plaatselijke judoschool.

5) Sinds wanneer ben je 'online'en hoevaak ben je 'online'?
Eh, sinds 1998 denk ik. Ik ben te vaak online haha

6) Hoevaak kom je op Zwedenweb en wat doe je daar?
Heb me net geregistreerd. Kwam vroeger al met mijn ouders tijdens de zomervakantie in Zweden, later met mijn man. Vorig jaar voor het eerst met de kinderen heen geweest. Dit jaar weer :-) Wil me graag (opnieuw) verdiepen in het land.

7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
De rust en de ruimte bevallen me er heel goed. Slechte dingen... zou ik zo niet weten.

8 ) Zelfde vraag als 7) maar dan Nederland(ers)...
Wat bevalt me hier het best? Eh hier in het noorden ook nog de rust (eh meestal dan) en de ruimte. Slechts: asociaal en agressief gedrag

9) Als je in Nederland woont: zou je in Zweden willen gaan wonen? Of Woon je in
Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
In Zweden wonen.. eh, beetje ver vanaf hier haha Ik zou mijn ouders niet op die manier achter willen laten. Maar bij toch moeten kiezen: zuid/midden Zweden... (dat is ruim natuurlijk haha)

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten? (beantwoord die meteen zelf ook)
Pfff, dat zou ik zo niet weten.

Groetjes, Margriet

Ferto

Bericht door Ferto » 20 mei 2016 12:06

29, man, Roelofaarendsveen en BORÅS, VÄSTERGÖTLAND (VIAREDSSJÖN)

Geboren in Londen, 22-03-1987 en opgegroeid in Londen.

Getrouwd met Valentien, 1 zoon

Na mijn studie verhuisd naar Nederland en aan het werk gegaan bij Nac Breda als international advisor. Dit doe ik al 2 jaar. Ook medewerker voor http://www.carucontainers.com/be" ;;, maar dar heb ik op dit moment weinig tijd voor.
Mijn vrouw is ook een bedrijf begonnen: http://lekkagevinden.be/" ;;, zij doet zelf alleen de administratieve dingen in het bedrijf.

Sinds vorige week, bijna elke dag.

Ik was op zoek naar leuke dingen om te doen in bepaalde gebieden om zo te kijken waar ik het liefst wou wonen, kwam als snel hier en iedereen is zo vriendelijk.

7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Vooral de rust, de reden dat ik er een huis gekocht. Vriendelijke mensen is ook echt een pluspunt
De grote afstanden is dan weer negatief

8 ) Als je in Nederland woont: zou je in Zweden willen gaan wonen? Of Woon je in
Ik heb dit dus mooi gecombinineerd ;)

Michel.Mechanical

Bericht door Michel.Mechanical » 14 jul 2016 19:21

Beste Zweden fanaten,

Het kan zijn dat ik me heir al eens eerder voor gesteld heb ergen in 2005
of 2006. er is naast mijn e-mail een hoop veranderd geen vriendin meer die In linköping Rydt studeerde en verhuisd naar België. Al was dat een nood oplossing.

) A/S/L. Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
Michel Poot bijna 35 afkomstig uit rotterdam woon in Brecht

geboren te: Leidschendam opgegroeid in Zoetermeer en Rotterdam

Ruim 6 jaar vrijgezel hiervoor en 2 jaar een Finse relatie gehad in Helsinki en daarvoor een 6 jarige met een Leidsche in NL en SE kinderloos helaas

voornamelijk transport in NL of chef binnendienst voor een grote aannemer hierna beviel de bouw zo goed dat ik ben blijven plakken in de bouw alleen kon Nederland niet beantwoorden op devraag en ben ik in België beland en heb ik transport en bouw gecombineerd en rij ik nu Beton in de Kempen en Antwerpen.

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online'?
ik ben denk voor de eerste keer hier geregistreerd in 2004. tot 2008. alleen het magneet dat zweden heet blijft zuigen vandaar mijn her registratie op dit forum.

Ik ken het sinds mijn eerste reis naar Stockholm opzoek naar winterbanden voor mijn toenmalige Volvo 440 in 2004

Heb ik geen antwoord. Het enige is dat ik er me ziel verloren ben en telkens als excuus gebruik om die er terug te zoeken

Sorry lost my fate in my motherland

9) Woon je in Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
Jag kunde hoppas på boda i sverige , och nej tack (ben een beetje roestig qua zweeds)

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten?
Zie ik zweden als het perfecte land:
Nee maar net als België heeft het een socialere samenleving en maatschappij dan Nederland. Heb in Met name Zweden niet het geen dat je op je afkomst beoordeeld wordt en ik ben dan nog een pure Hollander met Westlandse roots. Laten we zeggen ik wordt niet graag in een hokje gemeten. ik ben Michel

ipho1982

Bericht door ipho1982 » 15 nov 2016 00:14

Ik ben Peter, woon in Amersfoort en ben letterlijk via google op deze site terechtgekomen.
In december ga ik met een vriend een weekje naar Stockholm. Enorm zin in. Ik ben eerder naar IJsland geweest en heb altijd al gewild om naar Zweden te gaan.
Waarom? Het begon een beetje met een bezoekje bij IKEA en ook films die opgenomen zijn in Zweden, muziek uit Zweden, eten, cultuur, etc.

34 en woon in Amersfoort (Nederland).
In Leeuwarden en opgegroeid in Amersfoort.
Vrijgezel.
Ik repareerde computers en nu werk ik bij een IT retailbedrijf.
Uhm.... ik denk rond de millenniumwisseling toen begon ik 'online' te ontdekken met een 56K modem op mn pc :). Ik ben af en toe online, maar niet verslaafd.
Ik wilde een tijdje al naar Zweden gaan en begon te googelen naar wat tips. Dus hierbij leek het me wel een mooi moment om hier een kijkje te nemen.
Dat moet ik nog zien.
nvt

Ik denk het niet. 's Winters vroeger donker, daar kan ik denk ik niet aan wennen.
Wat mij Zweden aanspreekt en waarom ik er graag naar toe wil gaan.

Martyn

Bericht door Martyn » 02 jan 2017 14:15

29, M, Leeuwarden

Geboren in een klein dorpje in Friesland en daar ook opgegroeid.

Vrijgezel.

Ik heb op verschillende plekken gewerkt, waaronder in Leeuwarden, Berlijn en China. Ik heb op dit moment het geluk dat ik een baan heb waarin ik vrij ben om te reizen :)

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online'?
Poeh, goede vraag. Ik mag me denk ik nog net een digital native noemen, ben opgegroeid met het internet. Toen stond het nog in de kinderschoenen, dat wel.

Heb de website een tijdje terug gevonden toen ik op zoek was naar leuke plekken in Zweden. Het lijkt me een leuk forum :)

Het landschap, de mensen ....

De openheid en vriendelijkheid van mensen

Ja, tijdelijk. Ik overweeg een paar maanden Zweden :)

Favoriete Zweedse stad/gerecht/noem maar op? :)

Martyn

Bericht door Martyn » 03 jan 2017 11:04

Tack! :party01:

[email protected]

Bericht door [email protected] » 11 feb 2017 10:11

New kid on the block! :party01:

57, M, A'foort, Nl.
Geboren in Tokio en nooit opgegroeid :mrgreen:
Gescheiden, 2 kinderen.
hmmm .. lang verhaal.
Sinds internet bestaat.
Tip van iemand.
Kan ik nog niet echt zeggen. Nog te veel in snuffelstage. Maar het land is prachtig.
Hoop dat "het systeem" vriendelijker is dan in NL. Afstanden zijn wel een dingetje.
Het best: veelzijdigheid, en de pizzaboer op elke hoek vd straat.
Het slechtst: "het systeem", de sfeer, de mentaliteit :evil:

Onderzoek een move naar Zweden.
Ben je single en op zoek naar :heart:? :inno01:

Marchella

Bericht door Marchella » 21 apr 2017 15:58

Na vooral veel lezen, ook een account aangemaakt!

31, V, Markaryd

Geboren in Leeuwarden en opgegroeid in Leeuwarden/Menaldum.

Getrouwd en twee bonuskids

Voornamelijk in Leeuwarden maar 4 jaar geleden naar Amsterdam verhuisd. Daar mijn Zweedse man ontmoet en nu sinds 1 maart in Zweden. Ik ben werkzoekend maar zit al ver in het proces bij een werkgever.

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online?
Sinds mijn 9e, ik heb een zeer digitale vader dus we waren er altijd vroeg bij met gadgets en internet.

Hoofdzakelijk wanneer ik iets zoek ;) maar ik mis Nederlands inmiddels wel een beetje dus het is fijn om Nederlands te typen!

Warm welkom en een relatief makkelijk verblijfsvergunning proces. Huis gekocht en geweldige buren en herten in de tuin. Minder leuk is bellen naar welk bedrijf dan ook "u bent wachtende 270" (geen grap) en die hertjes zijn wat minder tegen de auto aan heb ik ervaren. De taal is makkelijk te verstaan maar de uitspraak met öäå is...uitdagend ;)

De taal en verschillend voedsel mis ik, naast familie en vrienden. Ik mis de files en gebrek aan ruimte absoluut niet!

Dat is nu nog te vroeg om te zeggen, maar of ik hier altijd zal blijven weet ik niet.

Plaats reactie