Uiteraard mag Leo vinden wat hij vindt en ook mag hij dat zeggen en ook mag hij zeggen dat hij de liefhebbers van de Luciaviering naïf vinden. We leven in een democratisch land en dan mag dat, gelukkig wel. Dat wil nog niet zggen dat je naïf bent: dat vindt / beweert Leo, dus hoeft je niet als belediging op te vatten...
Zodra hij ons gaat dwingen om zijn mening te delen wordt het een ander geval!
Verder is het ook nog "de toon die de muziek" maakt.....
Daarnaast ben ik zelf ook niet wars van een tegendraadse mening, die kan interessant zijn.
De vraag is of hij gelijk heeft. Natuurlijk vindt hij, om zijn genoemde redenen, dat hij gelijk heeft.
In de basis vind ik ook dat hij gelijk heeft. Een weinig geëmancipeerde verkiezing.........

e mooiste vrouw op een voetstuk zetten.
Overigens moet het wel een heldhaftige vrouw die met lange haren een kroon met brandende kaarsen en druipend heet kaarsvet wil dragen....of een man dat zou willen doen????
Echter, een Luciafeest dat hedentendage totaal niets meer te maken heeft met wat het oorspronkelijk was en een eigen leven is gaan leiden (lijden?

), kan je ook in een ander licht gaan zien: Een bijeenkomst waar ieder naar kan gaan kijken en van genieten en er wordt daar tijdens de viering in geen geval ruzie /oorlog gemaakt. Dat de Lucia een vrouw is vind ik geen probleem, het kan voor mij trouwens ook Lucius worden in deze tegenwoordige tijd, desnoods een Luciaus.....

Maar het hoeft niet! Er zijn nu eenmaal rollen waar een man anders (ik zeg niet beter!) uit de verf komt dan een vrouw, omgedraaid zal dat ook zo zijn.
Let op: Dit is mijn reactie daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar ik hoop dat men het ook van een andere kant kan bezien...

Op die manier houden we hier een discussie waar we openstaan voor elkaars mening zonder dat we het direct met elkaar eens zijn.
En nogmaals: het is ook de toon die de muziek maakt (c'est le ton qui fait la musique)...hoe zou je dat trouwens in het Zweeds zeggen? Hopelijk is mijn toon niet te belerend