Vakantie in Zweden - Verslag

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
hoeksie
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Vakantie in Zweden - Verslag

Bericht door hoeksie » 21 aug 2003 21:51

Zweden, 16 juli – 8 augustus 2003

Wij, Jan Theo, Christel Huub (5) & Isa (3) gaan voor het eerst naar Zweden met onze kampeerbus uit 1977.

16/7 05.00 uur, we zijn op weg. Het belooft een warme dag te worden en dat is dan gelijk de reden waarom we besloten hebben zo vroeg te vertrekken. Het is lekker rustig en de reis verloopt voorspoedig. Via Enschede – Osnabrück – Bremen – Hamburg – Lübeck rijden we naar Puttgarden waar we rond 13.00 uur arriveren. Na wat kleine probleempjes met de credit card mogen we de boot op en een uurtje later zetten we voet op Deense bodem.
De kids hebben zich lekker even kunnen uitleven op de boot en daarom besluiten we nog een stukje verder te rijden alvorens een camping op te zoeken.
In Stubbekobing zoeken we de camping op. We zwemmen nog wat en lopen even naar het plaatsje.

17/7 Op naar Zweden. De zon schijnt en het wordt al redelijk warm. In Kopenhagen stoppen we op de camperplek en te fiets gaan we de stad even in. Omdat het zo warm is zijn we na dik een uur alweer bij de camper. Via de brug gaan we naar Zweden. Eerste stop … een informatieplek. Wat is dat allemaal goed geregeld zeg. Veel info, gratis kaarten, nette wc’s ga zo maar door. We besluiten eerst de kust te volgen, helemaal door het zuiden tot aan Blekinge. Daarna gaan we bekijken wat we gaan doen. Eigenlijk moeten we nog een wegenkaart van Zweden kopen, maar de gratis toeristische kaart ziet er zo goed uit dat we het er op wagen en die als kaart zullen gebruiken.
Bij Trelleborg gaan we boodschappen doen. Gewend aan de luxe van Frankrijk denken we bij de supermarkt ook wel een geldautomaat te vinden, maar helaas. Eerst op zoek naar een bank dus maar. Da’s wel even wennen, want hoe heten die banken hier zoal? Na enig gezoek een automaat gevonden en dus maar een fors bedrag gepind. Daarna zijn de boodschappen aan de beurt. Natuurlijk staat er köttbullar op het menu. Bij de IKEA vinden de kids die ook altijd erg lekker. Overnachten doen we in Smyggehamn, het meest zuidelijke puntje van Zweden. Hier is een plek waar je met de camper tegen geringe betaling mag overnachten. De kids zien een zweeds speelhuisje en vermaken zich de verder middag/avond prima. Wij bekijken het infocentrum en het haventje. ’s Avonds maken we met zijn allen nog een kleine fietstocht door de omgeving.

18/7 om 05.30 uur worden we wakker van de regen. Na snel handdoeken op de kritieke plekken in onze bus te hebben gelegd slapen we weer heerlijk verder. De regen gaat over in motregen en als we dus later in Ystad aankomen trekken we de kids poncho’s aan voor een wandeling door de stad, die (zo vonden wij) enigszins tegenviel. Bij Käseberge is het gelukkig droog. We maken de wandeling naar de Runestenen (prachtig uitzicht over zee) en lopen door naar het haventje. Snel wat vis gekocht en daarna gaat de reis verder. Ten zuiden van Kivik stoppen en lopen we naar het strand. Prachtig, mooi wit zand en een hele lichte zee. Als het zonnetje door zou breken waan je je zo ergens in ver en tropisch oord. Helaas de zon brak niet door, maar de temperatuur was zalig, dus de kids spelen nog een tijdje heerlijk in het water.
Uiteindelijk overnachten we een stukje noordelijker aan het strand (ook zo mooi wit) in Rigeleje.

19/7 De zon is gistermiddag alweer doorgebroken en schijnt nu volop. Een goed idee om dus een dagje strand in te lassen. Moeders vindt het water te koud en blijft dus met de voeten op het droge terwijl de rest van de familie heerlijk in het water speelt/zwemt. Rond een uurtje of 13.00 uur houden we het voor gezien. We douchen en trekken weer verder. Deze avond staan we op de camping in Nogersund (bij Solversborg). Ook hier wordt weer wat gefietst in de omgeving.

20/7 Naast de camping is een zwembad en daar willen de kids graag naartoe. We rijden de bus dus onder een groepje bomen en liggen al snel in het verkoelende water.
Als we aan het begin van de middag met de bus weggaan is het nog even spannend. De bus vertoont wat kuren en wil niet altijd even geweldig starten. Gelukkig start de bus en we rijden het binnenland in, op naar de meren. Dit is zoals ik me Zweden voorgesteld heb. Bossen, veel meertjes, rustige wegen. We vinden een plekje op de camping van Urshult aan het Asnen meer. Voordat we hier arriveren hebben we nog gekeken bij Hembydgard waar een soort van volksfeest gehouden werd. Het uitzicht hiervandaan over het meer was adembenemend en Isa was niet weg te slaan bij het volksdansen.
De camping is verreweg de leukste die we tot nu toe hebben gehad. Een kneuterig rood Zweeds houten huisje als receptie annex kampwinkel. Een plek met uitzicht op het speelveldje en nog gen 100 meter van de zwemplek (steigers) van het meer. We blijven hier 2 nachten en de kids spelen volop met andere Nederlandse kindjes.

21/7 Vandaag dus een soort van rustdag. Jan Theo bouwt bootjes met de kids, we zwemmen wat, fietsen wat, we zwemmen weer wat, de kinderen spelen met Aron en Alan en verder doen we niets. Als alle kids op bed liggen versieren we met zijn allen de tent van Alan en Aron. Aron wordt morgen 4 jaar. Stiekem hebben we vandaag al een klein cadeautje voor hem gekocht.

22/7 We gaan vanochtend op vroege verjaardagsvisite, want we willen snel weer verder. Helaas wordt dat vroeg alsmaar later en later. De bus wil niet meer starten. Jan Theo haalt het onderdeel van de bus eruit waarvan hij denkt dat de boosdoener is en gaat met de vader van Alan en Aron en alle boys aar de garage in het dorp. Positieve punt is dat de monteur weet wat voor een onderdeel het is. Hij betwijfelt echter of dat de boosdoener is. Hij raadt Jan Theo aan het onderdeel weer in de bus te bouwen en vervolgens te kijken of de bus m.b.v. startkabels wil starten. Dat lukt en dus rijden we rond 12.00 uur richting garage. Een kapotte accu blijkt uiteindelijk de boosdoener en nadat die is vervangen door een nieuwe gaan we weer op pad. Via Rydasholm en Lämmhult belanden we via grindpaden in Vetlanda op de camping (aan alweer en meertje). Vanavond hebben we veel last van muggen (het is vochtig geweest en heeft geregend) en we zitten dus ook al snel in de bus met alle horren goed dicht.

23/7 We gaan vroeg op pad naar de Kleva-mijn in de buurt. Een grote tegenvaller. Met een helm op en een zaklamp me lopen we door een tochtige zeer koude gang naar de eigenlijke mijnschacht. Het ziet er onverzorgd uit overal drijfhout, slecht verlicht e.d. en Isa vind er niets aan. Als we bij de schacht zijn weten we ook waar die kou vandaan komt. In het water (de mijn is voor 2/3 volgelopen met water) drijven kleine ijsbergjes rond. Brr, we verlaten de mijn zo snel mogelijk via ettelijke trappen. Langs het pad naar beneden staan bosbesstruiken en zo hebben we onderweg nog het een en ander te snoepen.
Vandaag ontdekken we pas echt de fun van het rijden over onverharde wegen en we beginnen een beetje door te krijgen hoe de bewegwijzering in elkaar zit. Geel met rood omrande boden leiden naar een soort van buurtschappen die over het algemeen niet op de kaart staan aangegeven.
Via deze binnenweggetjes arriveren we rond de middag in Viserum waar we een meubelmakerij bezoeken.
Daarna gaan we richting Pippi in Vimmerby. Onderweg stoppen bij een meertje in de omgeving van Mallila om even te zwemmen. Huub laat hier en passant zien dat hij echt met armen en benen tegelijk kan zwemmen.
In Vimmerby overnachten we op de parkeerplaats van Astrid Lindgren Varld.

24/7 Zodra het park opent gaan we naar binnen. ALV is een klein park. Het valt ons een beetje tegen. Dat ligt niet zozeer aan het park als wel aan ons. Er worden vnl. toneelstukjes opgevoerd en daarvoor moet je de karakters goed kennen en/of Zweeds verstaan. De kids kennen pippi, maar de rest van de karakters eigenlijk niet, dus staan we rond 13.00 uur weer buiten.
Bij Gamleby vertoeven we nog wat uurtjes aan het strand en daarna hebben we nog een lange rit naar de St. Anna Archipelago. Schitterend is het hier, het voelt echt eilands.

25/7 Als we vanochtend wakker worden miezert het. Het besluit is dan ook snel genomen. We rijden vandaag door naar Stockholm. Ondanks het feit dat we van de stad zelf geen gedetailleerde kaart hebben rijden we bijna in 1 keer goed naar de camperplek op Langholmen. We staan hier op ongeveer 1 ½ km van het oude centrum. We pakken de fiets en fietsen door het centrum naar Djurgarden. Overal heb je fietspaden dus het is goed te doen. Op Djurgarden komen we pippi nog tegen, maar het doel van vandaag is het Vasamuseum. Het bezoek is indrukwekkend. Een prachtig geconserveerd schip met een geweldige historie. Zelfs de kids brengen met gemak 2 uur door in dit museum. Na het museum eten we een burger bij de Mac en struinen we wat dor het centrum van Stockholm. Bij de camper doen we de kids op bed en schuiven wij aan tafel bij onze achterburen met een heerlijk felsje wijn. Het wordt vanavond laat.

26/7 We zitten weer op de fiets richting Gamla Stan. Wat is Stockholm een prettige, plezierige, vriendelijk stad. De kindjes krijgen een nectarine van een winkelier die ons staande houdt. Na het bezoek aan de Gamla Stan varen we met een rondvaartboot rond Djurgarden. Daarna gaan we richting bus waar onze hond Jennes nog lekker ligt te slapen.
’s Middag willen we met Jennes en de bus naar Skansen. Niet zo’n slimme zet, want in de hele omgeving is geen parkeerplaats te vinden. Rond 14.00 uur rijden we Stockholm dan ook uit richting Vaxholm in de archipel.
Nadat we ons hebben geïnstalleerd op de camping gaan we op de fiets naar het centrum om een hapje te eten. Er heerst hier die heerlijke watersportsfeer. We zouden willen dat we de bus een weekje zouden kunnen ruilen voor een bootje.

27/7 Via SMS krijgen we te horen dat mijn ouders in aantocht zijn. Ze zitten op ongeveer een dag rijden van ons. ’s Ochtends zwemmen we en in de middag fietsen we naar het pittoreske noordelijke haventje van Vaxholm. We drinken wat en kijken wat naar de bootjes. De verdere middag spelen de kids in het speeltuintje van de camping.
’s Avonds arriveren mijn ouders. Er valt veel te praten na 2 maanden Engeland/Schotland/ Noorwegen, dus gaan we laat naar bed.

28/7 Na het ontbijt rijden we via allerlei eilandjes, bruggen en pontjes weer richting Stockholm om daarna naar Södertalje verder te rijden. De heren brengen een bezoek aan het Scaniamuseum en mijn moeder Isa en ik duiken de stad in. We nemen een kijkje bij Tom Tits Expirimente en besluiten dat dat morgen wel een bezoekje waard is. Als mijn vader, Jan Theo en Huub terug zijn zoeken we een camperplek op niet al te grote afstand van Södertalje. We komen uit bij het landgoed in Taxinge. Het landhuis herbergt nu een koffiegelegenheid die bekend staat om haar overheerlijke gebak dat je kunt nuttigen in de tuin met uitzicht over de Malären. Natuurlijk ontbreekt ook de zwemplek deze keer niet, al missen we wel wat steigertjes.
’s Avonds geniet ik van een magnifieke zonsondergang die een meer dan prachtige foto oplevert.

29/7 Op naar Tom Tits Expirimente in Södertalje. Dit is een soort van ‘sciencemuseum’. Je kunt er allerlei min of meer wetenschappelijke proefjes doen. Erg leuk, ik vraag me alleen af wie het het leukst vonden. De kids of (o)pa.
Tegen de tijd dat we weggaan is het net begonnen te regenen. We rijden een stuk en stoppen dan in Hävle aan een meertje. Gelukkig breekt de zon al weer snel door en kunnen we nog heerlijk even zwemmen. ’s Avonds lig ik op mijn rug op de steiger. Wat een rust heerst hier nog. Af en toe een auto in de verte of een hond die blaft, maar dat is dan ook het enge geluid wat je hoort.

30/7 Met die heerlijke rust is het vanochtend gedaan. Op 100 m van de bus zijn bulldozer en dat soort materieel druk aan het werk. Tijd dus om snel verder te rijden. De weg leidt vandaag over vnl. grindpaden. Onderweg komen we onverwachts een houtzagerij/smederij tegen die op waterkracht werken. Zo zie je maar weer, de leukste dingen zijn vaak die dingen die je onverwachts aantreft. De weg gaat verder richting de sluizen van het Göttakanaal in de buurt van Linköping. Als we daar aankomen bekent mijn moeder dat zij nooit voor de weggetjes had gekozen die wij nu reden (te dunne streepjes op de kaart). Desalniettemin waren het wel hele leuke weggetjes zegt ze.
Het is inmiddels gaan regenen, we doen dus even snel boodschappen en gaan eerst maar eens in de bus lunchen. Als de afwas is gedaan is het droog en lopen we naar de sluizen. Er wordt net geschut, dus blijven we even staan kijken. Als we bij de bus terug zijn hebben zowel wij als mijn ouders een parkeerbon vanwege parkeren op de verkeerde plaats. We rijden verder naar Vadstena aan het Vätternmeer. Als we daar aankomen schijnt de zon. We bekijken de kathedraal, drinken koffie, eten een ijsje, lopen even langs de burcht en laten de kids even spelen in de speeltuin. Overnachten doen we in Trehörna. Als opa, Jan Theo en Huub de zwemplek gaan inspecteren blijkt er een soort van zwemevenement aan de gang te zijn. Het is zo rustig dat er nog niemand is geweest. De 3 heren besluiten voor de medaille te gaan. Hiervoor moeten ze 200 m zwemmen ofwel 2 x op en neer naar een drijvend platform in het meer. Huub zwemt alsof zijn leven er van afhangt en haalt de 200 meter geheel op eigen kracht en sleept zo een medaille in de wacht. Ook opa en Jan Theo behalen de felbegeerde medaille.
De plek waar we staan is geweldig. Mooie nieuwe steigers, een schone wc, leuke speeltoestellen, picknicktafels en zelfs een hutje waarin je kunt overnachten.

31/7 Vanochtend ontbijten we aan de rand van het meer. Wat een uitzicht heb je hier. Daarna rijden we verder. Eindbestemming van vandaag is Jönköping. Onderweg stoppen we wat uurtjes bij een zwemmeertje en de camping waarop we staan ligt eveneens weer aan een meertje.

1/8 Opa, Jan Theo en Huub willen vandaag naar het museum in Husqvarna (motoren) en ik wil winkelen. Omdat het zulk mooi en warm weer is besluiten we de ochtend op de camping te blijven rondhangen en dan tegen de middag weg te gaan. De kindjes spelen lekker in het water en vermaken zich prima. We lunchen bij IKEA en de mannen gaan daarna door naar het museum. Na het museum cq. Winkelen rijden we via de Taberg naar het zuiden. We overnachten bij Bondstorp.
Omdat er een vuurplek is bij deze zwemplek slaan we al snel aan het hout sprokkelen. Vanavond kampvuur dus.

2/8 Het regent, vandaag is een dag die in het teken staat van verkeerd gaan. De mechanische werkplaats in de buurt die we willen bezoeken blijkt alleen ’s middags geopend te zijn. Daarom besluiten we in Varnämo naar het designercentrum van Bruno Matthson te gaan, helaas blijkt deze gesloten te zijn. Wel bezoeken we de Hembydgard van Värnamo. Omdat het weer niet echt geweldig is en we eigenlijk niet meer zoveel plannen hebben weten we even niet meer zo goed wat we moeten. Naar het stoomspoorlijntje dan maar, maar ja zoals ik al schreef alles gaat vandaag verkeerd en we rijden dus precies achter de trein aan. Omdat ik het vreselijk zat ben (wat kan ik toch slecht tegen regen) besluiten we naar Varberg te rijden en daar de overtocht naar Denemarken te gaan regelen.
Zover komen we echter niet, want onderweg gaat de zon weer schijnen en dus slaan we eerder af en zoeken een mooi plek aan een meertje. Vanavond wederom kampvuur.

3/8 We rijden verder naar Varberg. De Natuur begint hier helemaal te veranderen. De overtocht is zo geregeld en omdat het zulk lekker weer is besluiten we er een stranddagje van te maken. Iets onder Varberg vinden we een plek voor de camper. De kids bouwen met oma een zandkasteel, opa ligt te slapen in de camper en Jan Theo en ik lezen een boek. Wat is het toch heerlijk dat opa en oma er zijn. Na een BBQ gaan we weer richting veerboot, want daar willen we vannacht overnachten. Morgenochtend vroeg gaan we met de boot. Als we bij het terrein aankomen blijkt het propvol met auto’s te staan. Na wat vragen komen we erachter dat de mannelijke helft van de groep Roxette hier optreedt. Hij is hier ontzettend populair.
We spelen wat met de honden op het terrein van de boot, iets wat we, zo blijkt later, beter niet hadden kunnen doen.
De nacht is onrustig, zeker als er een dronken jongen met zijn vriendin achter de bus gaat staan … nou ja vul zelf maar verder in. Als de nachtboot aankomt is het ook nog even rumoerig, maar daarna slapen we totdat de wekeer ons wekt.

4/8 Vroeg hoor 06.30 uur opstaan, maar ja we rijden dan ook bijna gelijk de boot op en kunnen de hele verdere ochtend relaxen. Het weer is prima en al snel kunnen de fleecejacks ook buiten uit. De kindjes worden geschminkt en spelen in de kinderspeelkamer aan boord (LEGO), we drinken wat, lezen wat, kopen alvast kaartjes voor Legoland en vergokken onze laatste Zweedse Kronen. Ondertussen zwaaien we ook Zweden gedag.
In Grena, waar we aankomen, brengen we een bezoek aan het aquarium. Poe wat een grote haaien . We bekijken het haaien voeren en het voeren van roggen en andere vissen. De zeehonden zijn favoriet bij de kids en daar zitten we dan ook een tijdje. Daarna rijden we door naar Elsegarde bij Ebeltoft naar een camping met … zwembad.
Met Jennes gaat het niet zo goed, ze loopt moeilijk en we vragen ons af of ze een beetje zeeziek is of dat ze last van haar poten heeft door het spelen met de tennisbal gisteravond.

5/8 Omdat gisteren toch een vermoeiende dag is geweest besluiten we vandaag apart van mijn ouders te reizen. Zo kunnen zij lekker op hun gemakje allerlei kleine binnendoor weggetjes rijden en kunnen wij de kids nog wat laten spelen op de camping en wat zwemmen waarna we in 1 keer over de grote weg naar de afgesproken campingplaats kunnen rijden.
We belanden in Jelling en zwemmen nog lekker voordat mijn ouders aankomen. We zitten op zo’n 30 km van Billund (LEGOland) en dat willen we morgen dan ook bezoeken.

6/8 Na een snel ontbijt rijden we naar LEGOLAND in Billund. We zijn mooi op tijd en kunnen nog een goede plaats voor de camper krijgen in de schaduw (belangrijk i.v.m. de honden)
Voor tienen lopen we het park in om er niet meer uit te komen voor 20.30 uur!!! Wat is Legoland leuk zeg. De kinderen hebben zich opperbest vermaakt . Er is aan allerlei kleine details andacht besteed. Zo staat er een duiker (van LEGO) waar nog wat water uitdruipt, een hond van LEGO die zijn achterpoot optilt en plast en ga zo maar door.
Isa krijgt geen genoeg van de ‘wilde’ attracties. Hoe harder hoe beter lijkt haar devies, terwijl Huub het meer bij het rustige houdt.
We kopen nog een tas en broodtrommel voor de kids aan het einde van de dag en gaan dan terug naar de bus.
Na ons bezoek aan Legoland parkeren we de bus op de camperplek bij het park. Iedereen slaapt vannacht als een roosje.

7/8 Het einde van de vakantie begint nu toch echt dichterbij te komen. We willen vanaf nu elke dag een flink stuk rijden, maar ook voldoende tijd hebben om te zwemmen en te spelen (de kids). Daarom spreken we weer op een camping af en rijden daar afzonderlijk naartoe.
Vlak voor de deens/duitse grens zoeken we nog een plekje aan het strand en vinden een klein strandje met zeer helder water en een hoop … krabbetjes. In de middag rijden we naar de afgesproken camping in Friedrichstad. Het is ontzettend warm en we zijn dan ook ontzettend blij met de bezinepomp om de hoek die koud bier en andere koude dranken verkoopt.
Als mijn ouders gearriveerd zijn gaan we Friedrichstad in. Het stadje is gebouwd door Hollanders en dat zie je dan ook goed terug in de gevels en aan de grachten.

8/8 Binnendoor willen we weer een stukje dichter naar Nederland toerijden. Rond het middaguur een zwemplekje zoeken en dan daarna nog een stukje rijden. Het is echter zo warm vandaag, er zijn helemaal geen zwemplekken en campings in dit deel van Duitsland zijn ook al schaars, dus besluiten we te kijken of we in 1 keer door naar huis kunnen rijden. Dat lukt wonderwel heel aardig en rond 18.30 uur liggen we aan het Zuid-Laardermeer. Wat een verschil met Zweden zeg… ik heb nu al heimwee. Het zwemmen verfrist wel enigszins en nadat we lekker gegeten hebben in een restaurant in Zuid-Laren gaan we op pad voor het laatste stuk naar huis.
Daar arriveren we ’s avonds om 23.00 uur. 3 ½ week nadat we zijn vertrokken.
We zijn weer thuis na een ontzettend mooie reis.

elzet
Zweden Specialist
Zweden Specialist

Bericht door elzet » 21 aug 2003 23:34

Bedankt mensen, ik heb echt genoten van jullie verhaal ! Voelde me zelfs even zelf weer in Zweden :)

Limbo
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Contacteer:

Bericht door Limbo » 24 aug 2003 19:10

Prachtig verhaal

Jeroen uit Zutphen
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door Jeroen uit Zutphen » 24 aug 2003 20:45

leuk verhaal!
Wij zijn rond dezelfde tijd in Zweden geweest.
Van vorige vakanties herkennen we veel plaatsjes die jullie ook hebben bezocht!
Wij gaan volgend jaar in elk geval weer, en jullie?
groet jes

hoeksie
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door hoeksie » 25 aug 2003 20:41

Denk dat we wel weer gaan. Hoe vaker ik de foto's bekijk, hoe meer heimwee ik krijg.
Waar waren jullie dit jaar?

gr.

Christel

Jeroen uit Zutphen
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door Jeroen uit Zutphen » 31 aug 2003 13:34

Hoi Christel

Hier een korte samenvatting van onze vakantie!
Wij zijn van 18 juli tot 11 augustus in Zweden en Noorwegen geweest. Wij trekken met een lichtgewicht De Waard tentje. We hadden het plan om dit jaar via Ystad langs de oostkust naar Stockholm te trekken en daar met de boot naar Finland te gaan. Onderweg wilden we dan nog naar Gotland en het land van Pipi Langkous. Ystad vonden wij erg leuk. Wij zijn echter bevooroordeeld omdat ik hier 1 ½ jaar gewoond heb! We hebben de route van Kurt Wallander gelopen (van de boeken van Henning Mankel, schrijver uit Ystad) en oude herinneringen opgehaald. Onze zoon van 2 ½ spot direct het toeristen treintje en vermaakt zich bij de haven. Hoe verder we naar boven trekken hoe meer muggen er zijn, ook overdag. (omgeving Oskarshamn) Aangezien ik hier erg allergies op reageer kan ik na 2 dagen mijn schoenen niet meer aan (zulke dikke voeten van de bulten). Verschillende smeerseltjes en kaarsen e.d. helpen niet. We besluiten naar het zuid/ westen te trekken en gaan naar een leuke natuurcamping in Sirkon. Uit de kranten blijkt dat er langs de oostkust een ware muggenplaag is dit jaar, helaas. We gaan weer verder naar het noorden en bezoeken Oslo. Prachtige stad, en vooral het Vigeland park is geweldig. We schrikken wel erg van de hoge prijzen en na ongeveer 4 dagen belanden we weer in Zweden. We zitten op een mooie camping 20 km onder Idre waar ik al eens ben wezen skiën. Het valt ons op dat het overal erg druk is op de campings, dat zijn wij niet gewend. En met een tentje wordt je toch al vaak op een veldje aan de rand van de camping neergezet (ver weg van de toilet). We bezoeken de hoogste waterval van Zweden (97 m hoog) Njupeskars. De vakantie zit er bijna weer op en via het meer Vanern trekken we naar beneden. We staan nog 3 nachten op een leuke camping 20km boven Malmo. (Althans het tenten veldje is knus, de rest is wat kaal met alleen caravans en campers, nu hebben wij eens geluk!). We hebben 3 ½ week mooi weer gehad en ons prima vermaakt! (ook leuk dat eigenlijk iedere camping volop zwemgelegenheid heeft).
Groetjes van een enthousiaste familie over Zweden.

Jeroen, Joyce en Jonathan.

hoeksie
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door hoeksie » 12 apr 2004 22:11

Zit zojuist mijn eigen geschreven verslag weer eens te lezen. Wat was het toch geweldig afgelopen jaar.

Zitten nog erg te twijfelen waar we dit jaar heen gaan. Manlief wiol naar het zuiden , en ik... ik wil naar het Noorden.

Rust, fietsen, veel zwemmen en vrij overnachten

Keuze is wat mij betreft al gemaakt

Christel

Plaats reactie