oldtimer invoeren

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: oldtimer invoeren

Bericht door qinx » 11 aug 2010 10:53

In Nederland zijn ze zo soepel niet (als je in Nederland in het GBA ingeschreven staat, tenminste). Of geldt die 6 maanden alleen bij import bij verhuizing naar Zweden?

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 11 aug 2010 12:12

Ja dat is de regel die gehanteerd wordt als je verhuist van het ene europese land naar een ander, en je auto als verhuisboedel meegaat. dat wil dan overigens ook zeggen dat je op die auto geen extra belastingen, heffingen, btw of wat dan ook moet betalen. Voorwaarde is dat de auto minimaal 6 maanden (maar ik twijfel, het zou ook iets langer kunnen zijn) in je bezit is (kenteken op jouw naam) én minimaal 2000 km (ook hier bij dit getal een lichte onzekerheid) op de teller heeft.

Dat heeft dus NIETS te maken met het niet mogen rijden in bijvoorbeeld Nederland met een Zweeds gekentekende auto, tenzij je daar voor max 14 dagen per jaar een ontheffing voor gevraagd hebt (en gekregen hebt :wink: ).

friejoo

Bericht door friejoo » 11 aug 2010 12:15

Bedankt allemaal voor de reacties.
Het ging mij vooral om het invoeren en de keuring, omdat de auto in Nederland gekeurd moet worden. Is er iemand die antwoord weet op mijn andere vragen? Hoe vaak moet een oldtimer uit 1961 hier gekeurd worden? Geldt de Nederlandse keuring ook in Zweden? In Nederland moet de Amazone om de 2 jaar gekeurd worden.
We zijn zelf met onze Fièsta naar Zweden gereden afgelopen januari met Nederlands kenteken. De auto kon 3 maanden verzekerd blijven bij Univé terwijl we in Zweden woonden. Ik ben de eerste week dat we hier woonden van de weg afgegleden met schade als gevolg. Die is helemaal (inclusief de rekening van het bergingsbedrijf) vergoed door de verzekering. We hebben de auto hier verkocht met schade nadat ik alles geregeld had met de verzekering en dat heb ik doorgegeven aan de RDW. Die heeft de auto in Nederland uitgeschreven en dat doorgegeven aan de belasting. Ik heb de RDW gebeld hoe ik alles moest afhandelen.
Friedy

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 11 aug 2010 12:35

De Nederlandse keuring doet helemaal niets in Zweden. Bij de invoer hoort een toelatingskeuring. De keuringen daarna hangen af van het kenteken dat je toegewezen krijgt.

Oldtimers (ouder dan 30 jaar) moeten minstens 24 maanden na de laatste keuring herkeurt worden. Als het voertuig stamt van vóór 1950 is er geen keuring meer verplicht, tenzij het voertuig in normaal dagelijks gebruik is.

Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Nausea » 09 sep 2010 15:27

friejoo schreef:Als we de auto toch eerst in Nederland laten keuren geldt dat dan ook in Zweden?
Ja, de auto moet na drie maanden ingevoerd worden, dus je rijdt gewoon op een NL kenteken en keuring naar Zweden en kan hier 3 maanden rijden. Dat deed qinx toch ook voordat hij zijn Volvo invoerde? Dit geldt dus alleen voor Volvo's die weer naar huis komen, zogenaamde hemvändare. :wink:
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 09 sep 2010 15:41

Geen idee of er een tijdslimiet is, maar ik heb een maand of 4 in Zweden rondgereden met Nederlandse platen voor ik de auto op Zweeds kenteken gezet heb.

Als er een tijd is zal die wel afhangen van de datum waarop je staat ingeschreven bij Skatteverket.

Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Nausea » 09 sep 2010 15:49

qinx schreef:Geen idee of er een tijdslimiet is, maar ik heb een maand of 4 in Zweden rondgereden met Nederlandse platen voor ik de auto op Zweeds kenteken gezet heb.

Als er een tijd is zal die wel afhangen van de datum waarop je staat ingeschreven bij Skatteverket.
Fråga:
Hur länge får jag köra mitt fordon i Sverige på den utländska registreringen?
Svar:
Fordon som är importerade till Sverige, med avsikt att registreras här, får användas i trafik i sju dagar från importdagen. Detta gäller under förutsättning att fordonet har en giltig utländsk registrering och trafikförsäkring.

Dat is geen goed antwoord op de vraag, maar je mag wel als vakantieganger 3 maanden in Zweden verblijven. In die tijd rij je natuurlijk met je eigen auto. Je mag werken in Zweden zonder arbetstillstånd, dus die datum bij Skatteverket heeft er niets mee te maken. Denk ik.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.

Plaats reactie