hemland

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
trummis

hemland

Bericht door trummis » 02 nov 2017 21:38

Een moderator heeft postings van Trummis verwijderd.
Trummis heeft geen overzicht welke postings, vandaar dat hij verzocht heeft al zijn postings te verwijderen.

Snöskoter

Re: hemland

Bericht door Snöskoter » 02 nov 2017 23:41

Mag ik aannemen dat ze in jouw geval ermee bedoelen 'geboorteland'? Wat is daar dan eigenlijk het juiste woord voor?

trummis

Bericht door trummis » 03 nov 2017 00:00

Trummis heeft geen overzicht welke postings, vandaar dat hij verzocht heeft al zijn postings te verwijderen.

Black-Ingvars-Fan
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Black-Ingvars-Fan » 03 nov 2017 01:35

Hej!

Er wordt hier ook veel "hemland" gebruikt.
Ik denk dat het in spreektaal vooral te maken heeft met dat Zweden zelf ook zeggen dat ze "hem" gaan met kerst bijvoorbeeld, maar dan bedoelen ze niet naar hun eigen huis maar vaak de ouders.
Maar goed. Ik ben zo'n lastige die consequent veinst dat niet te begrijpen. Net als dat ik af en toe ook wel zeg "Oh, je bedoelt of ik een volbloed Zweed ben. Nee, ik ben niet puur Scandinaaf." Maakt mensen erg ongemakkelijk. :)

trummis

Bericht door trummis » 03 nov 2017 09:31

Black-Ingvars-Fan
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Black-Ingvars-Fan » 03 nov 2017 17:13

Aha, heel erg vervelend inderdaad.
Je vraag was: hoe wordt het Zweedse woord hemland gebruikt of misbruikt. Nou, zo dus. In de volksmond.
:)
Succes met alles!

trummis

Bericht door trummis » 08 nov 2017 18:58

wjansen

Bericht door wjansen » 08 nov 2017 20:25

. Bij de Nederlandse overheid hadden ze een tijdje een manie dat alles in jip en janneke taal moest. Anders begreep men het niet. Ook juridische wetteksten moesten naar het jip en janneke format. In NL is hemland je geboorteland. Maar thuis wordt ook gezegd op de plek waar je wieg stond

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 08 nov 2017 20:46

Het feit alleen al dat je er over klaagt, maakt je zo verschrikkelijk Nederlands dat de spruitjeslucht er zowat vanaf komt :D

Dus misschien ben je toch een èchte Nederlander, en misschien past die schoen je net te goed om hem niet aan te trekken :P

trummis

Bericht door trummis » 08 nov 2017 21:23

qinx schreef:
08 nov 2017 20:46
Het feit alleen al dat je er over klaagt, maakt je zo verschrikkelijk Nederlands dat de spruitjeslucht er zowat vanaf komt :D

Dus misschien ben je toch een èchte Nederlander, en misschien past die schoen je net te goed om hem niet aan te trekken :P

Plaats reactie