Gezondheidszorg in Zweden

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
trummis

Gezondheidszorg in Zweden

Bericht door trummis » 03 nov 2017 00:06

Een moderator heeft postings van Trummis verwijderd.
Trummis heeft geen overzicht welke postings, vandaar dat hij verzocht heeft al zijn postings te verwijderen.

buskis

Re: Gezondheidszorg in Zweden

Bericht door buskis » 03 nov 2017 11:13

Niet helemaal het antwoord uit jouw bericht, maar.....

Ik ben sinds ik hier woon met enige regelmaat op doktorsbezoek geweest.
De eerste 10-12 jaar wast ik dik tevreden over hoe ik bemöt werd en de snelheid waar mee ik op dokters bezoek kon.

De laatste paar jaar merk ik dat als, ik een afspraak maak ik het hele verhaal aan de telefoniste/sjuksköterska moet vertellen en die bepaalt dan of ik naar de dokter mag of niet en wanneer.
En áls ik dan naar de dokter mag is het meestal volgende week.

Ik weet niet of dit met mijn afkomst te maken heeft (men kan aan de laatste vier cijfers van mijn pers.nummer zien dat ik niet in Zweden ben geboren),
ik denk het niet want als ik in de wachtruimte zit ben ik vaak de enige nietvluchteling die daar zit.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 03 nov 2017 12:53

buskis schreef:
03 nov 2017 11:13
De laatste paar jaar merk ik dat als, ik een afspraak maak ik het hele verhaal aan de telefoniste/sjuksköterska moet vertellen en die bepaalt dan of ik naar de dokter mag of niet en wanneer.
En áls ik dan naar de dokter mag is het meestal volgende week.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat dit bij mij in Nederland de laatste tijd ook zo is. Volgens mij hebben de assistentes meer verantwoordelijkheid gekregen, om zo de huisartsen te ontlasten. Maar of ze daar de juiste opleiding voor hebben weet ik niet. En ze zijn net zo goed alleen maar telefonisch bereikbaar tussen 8:00 en 10:00 en tussen 10:00 en 14:00 is de balie zelfs gesloten... (Bij mijn huisartsenpraktijk. Ik wil er weg, maar ik kan niet naar een andere huisarts, omdat ik niet van buiten mijn stad af kom...)

buskis

Bericht door buskis » 03 nov 2017 14:51

Bij mijn vårdcantral kun je bellen tussen 07.00 - 11.00, dan krijg je een antwoordapparaat en moet je je telefoonnummer intoetsen en krijg en een tijd te horen wanneer je ongeveer wordt teruggebeld en dan kun je vertellen waarvoor je hebt gebeld.

Ik kan me inschrijven bij een andere vårdcentral, zelfs ook in een andere kommuun, maar het is overal hetzelfde.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 04 nov 2017 00:21

Klopt in onze Kommun is dat ook zo. Alleen noodgevallen laten ze meteen binnen. (Let wel: tussen de midddag zijn ze dan wel weer gesloten.....)
Ik vind het geen succes......

Orange_Viking
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden
Contacteer:

Bericht door Orange_Viking » 04 nov 2017 13:14

Ik noem maar even een paar gevallen over wachttijden die mij de laatste twee jaar zijn overkomen:
- Röntgen van voet en heup maken - 10 weken
- Hartfilm maken - 7 weken
- Orthopeed - 7 maanden
Afbeelding Frank "Orange Viking"
http://www.ZwedenLinks.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ZwedenStuga.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.OrangeViking.com" onclick="window.open(this.href);return false; (ons vakantiehuis)

wjansen

Bericht door wjansen » 04 nov 2017 13:35

In onze kommun bellen voor een afspraak gaat niet erg snel. Maar mail je over de situatie in het engels of het zweeds krijg je gewoon een afspraak. Ik snap wel dat er een schifting wordt gemaakt door geschoold zorgpersoneel voordat je een doktor mag spreken. Je kunt niet voor iedere verkoudheid een doktor zien. Maar sinds we in Zweden wonen mis ik de snelheid van de Nederlandse zorg wel. Ook heb ik het gevoel dat de nederlandse zorg kwalitatief beter is dan de Zweedse.

buskis

Bericht door buskis » 04 nov 2017 14:11

Twee jaar geleden belde ik 's morgens om 10.00 omdat mijn vrouw zich helemaal niet goed voelde, alles uitgelegd, kom over drie dagen maar , eerder hebben we geen tijd was het antwoord.
Mijn antwoord was 'dra åt helvete' en heb haar meteen via 'mina vårdkontakter' bij een andere vårdcental ingeschreven en kon binnen anderhalf uur terecht en de dokter zei goed dat je meteen gekomen bent.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 04 nov 2017 15:21

wjansen schreef:
04 nov 2017 13:35
Maar sinds we in Zweden wonen mis ik de snelheid van de Nederlandse zorg wel.
Dan is er denk ik sinds je vertrokken bent in Nederland ook veel veranderd. Hier zijn de wachtlijsten ook (veel te) lang en en is van snelheid in zorg geen sprake. Wachtlijsten geestelijke gezondheidszorg ter voorbeeld, 8 weken wachten op een intakegesprek, daarna 8 weken wachten op een eerste behandeling. Je zou toch depressief zijn en zelfmoordneigingen hebben...

wjansen

Bericht door wjansen » 04 nov 2017 19:13

Snöskoter schreef:
04 nov 2017 15:21
wjansen schreef:
04 nov 2017 13:35
Maar sinds we in Zweden wonen mis ik de snelheid van de Nederlandse zorg wel.
Dan is er denk ik sinds je vertrokken bent in Nederland ook veel veranderd. Hier zijn de wachtlijsten ook (veel te) lang en en is van snelheid in zorg geen sprake. Wachtlijsten geestelijke gezondheidszorg ter voorbeeld, 8 weken wachten op een intakegesprek, daarna 8 weken wachten op een eerste behandeling. Je zou toch depressief zijn en zelfmoordneigingen hebben...
Slechts 2 jaar weg uit NL. Op de genoemde behandelingen die je noemt staat in Zweden minimaal 5 maanden. Probleem met dit soort lijsten is het tekort aan personeel. Plus dat we in de Westerse samenleving niet meer weten bepaalde kwalen op een natuurlijke manier te voorkomen zijn. Dit geld uiteraard niet voor alle complexe aandoeningen

Plaats reactie