Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Kirrrrrrrrsten

Re: Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Bericht door Kirrrrrrrrsten » 31 jul 2015 15:39

Dankjewel Leo!
Ik ga eens rondneuzen!

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 31 jul 2015 17:56

Kirrrrrrrrsten schreef:7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Lekker cliché, rust, de ruimte tov de prijs, dat je nog echt 4 seizoenen hebt. Tot nu toe zijn we alleen in de zomer op vakantie geweest, maar dat dekt de lading niet helemaal, dus we gaan komende herfstvakantie ook eens een bezoek brengen. Voor vriend: Zweden is meer auto-minded dan NL, meer mogelijkheden om te werken aan Amerikanen/hot rods. & de schemerige luchten. Daarnaast is het niet té ver weg vanaf Nederland.
Wat slecht bevalt: moeten we nog gaan ontdekken, maar;levensonderhoud/boodschappen zijn duurder, je moet verder rijden voor voorzieningen én we hebben nnu nog geen idee hoe streng de winters zijn en hoe dat bevalt.
Allereerst wil ik zeggen dat je goed bezig bent. Je leest (en hoort) nog wel eens van degene die willen een veel te roze bril op hebben en zonder voorbereiding gaan en dan met hangende pootjes terug moeten komen.
Jij hebt denk ik al gelezen dat je met PABO in Zweden wel aan de bak kunt en je vriend als automonteur vast ook wel (misschien middels een eigen bedrijfje). Zou wel nu alvast kijken of er speciale diploma-eisen zijn, voor jullie beiden, want nu kun je daar makkelijker achteraan, dan wanneer je helemaal klaar bent en wilt gaan.

Het levensonderhoud is in Zweden volgens mij niet zoveel duurder. Boodschappen ook niet. Ligt er aan wat je wilt. Alcohol is wel veel duurder.
En de winters zijn gaaf! Sommigen (ik) zijn er (tot nu toe) alleen in de winter. Lekker sneeuwscooterrijden! Hihi.
Maar dat is natuurlijk heel anders dan daadwerkelijk daar wonen en maanden nauwelijks tot geen zon te zien.

Kirrrrrrrrsten

Bericht door Kirrrrrrrrsten » 31 jul 2015 23:00

thanks! Ja, ik ben een echte nuchtere Hollander, die liever iets té goed voorbereid aan de slag gaat dan gedesillusioneerd raakt, haha. Ik heb hier al veel gelezen en zal dat ook zeker blijven doen. Dit ziet eruit als een goede vraagbaak :) met Zweden-liefhebbers!

Tsalea

Bericht door Tsalea » 06 aug 2015 19:11

1) A/S/L. Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
Ik ben Sascha, 23 jaar, vrouw, Dordrecht (NL)

2) Waar ben je geboren en waar ben je opgegroeid?
Ik ben geboren in Dordrecht, in een andere wijk dan waar ik nu woon (op mijn 4e hierheen verhuisd).

3) Wat is je burgerlijke staat? Kinderen?
Ik heb een Zweedse vriend, al bijna 2 jaar. We hebben nog geen kinderen en wonen nog niet samen. :)

4) Waar heb je allemaal gewerkt en waar werk je nu?
Ik werk sinds mijn 16e. Ik heb één maand bij een tuincentrum gewerkt en daarna ben ik als vulploegmedewerker bij een Kruidvat filiaal gaan werken en uiteindelijk doorgegroeid als Eerste verkoopmedewerkster voor 28 uur per week. Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik van filiaal gewisseld, maar ik heb nog steeds dezelfde functie.

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoe vaak ben je 'online'?
Ik denk dat ik 10 of 11 (misschien zelfs jonger) was toen ik voor het eerst op internet ging. En ik ben eigenlijk buiten werktijd en slaaptijd altijd online.

6) Hoe vaak kom je op Zwedenweb en wat doe je daar?
Ik heb me vanmiddag geregistreerd omdat ik graag wat meer informatie wil opdoen over het wonen en werken in Zweden. En omdat het een forum is, kan ik eventueel ook makkelijk een vraag stellen. ;)

7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Het best bevallen de rust, de ruimte, de vriendelijkheid van de mensen en natuurlijk de prachtige natuur en het slechtst... De afstand is wel heel erg wennen.

8 ) Zelfde vraag als 7) maar dan Nederland(ers)...
Het best bevalt het dat bijna alles dicht bij elkaar ligt, maar Nederland wordt nu zo snel zo dichtbevolkt en dat maakt het heel onaantrekkelijk om hier te wonen.

9) Als je in Nederland woont: zou je in Zweden willen gaan wonen? Of Woon je in
Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
Ja, ik zou graag in Zweden willen gaan wonen, vooral omdat ik een Zweedse vriend heb en ik vind de rust en de natuur heerlijk! Eigenlijk woon ik al een paar weken per jaar in Zweden, maar ik kan niet wachten tot ik volledig over kan!

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten? (beantwoord die meteen zelf ook)
Misschien een over hobby's? Ik ben wel heel benieuwd of er leden zijn die dezelfde hobby's als ik hebben. Ik heb namelijk 2 speciale hobby's: ik houd 35 vogelspinnen en een schorpioen en ik verzamel sinds kort Pokémonkaarten. Er zijn wel veel Nederlanders met de hobby vogelspinnen, maar Pokémonkaarten zijn er heel weinig, maar als je het niet probeert, dan weet je het nooit. :)

Nattuggla

Bericht door Nattuggla » 13 aug 2015 12:28

) A/S/L. Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
24 / V / Nederland (Reusel)

Ben geboren en opgegroeid in Reusel, gestudeerd in Leuven (en een semester in Zweden!) en nu tijdelijk terug in Reusel.

Ik ben vrijgezel.

Ik heb tijdens mijn studietijd vele bijbaantjes gehad, maar ben eigenlijk pas net afgestudeerd als communicatiewetenschapper. Ben momenteel op zoek naar werk, en wil kijken naar de opties in Zweden.

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoe vaak ben je 'online'?
Redelijk vaak denk ik. Je moet wat he, als je op zoek bent naar werk.

6) Hoe vaak kom je op Zwedenweb en wat doe je daar?
Heb het forum vandaag past ontdekt, dus dat zal de toekomst uit moeten wijzen.

7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Absoluut de vriendelijke mensen en de prachtige natuur. Het slechtst? De prijzen :wink:

Familie en vrienden vind ik belangrijk, maar het is ook wat saai.

Ja, ik overweeg om naar Zweden te verhuizen. Tijdelijk, dat wel, maar een jaar of 2-3 lijkt me prachtig.

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten? (beantwoord die meteen zelf ook)
Ik ben wel benieuwd naar jullie favoriete Zweedse woord! Die van mij? Nattuggla.. :wink:

BigBadWolf
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Land: Zweden

Bericht door BigBadWolf » 16 aug 2015 16:20

12 jaar geleden ben ik lid geworden van dit forum. Ik heb wel enkele berichtjes gepost maar ben nooit echt een heel actief forumlid geweest.
Omdat wij binnenkort voor de 2e keer (en nu wellicht voorgoed, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker) naar Zweden emigreren zal ik me nu even netjes voorstellen...

40er, M, Leuven (B)

België en België

Sambo, nope

20 jaar ICT achter de rug bij verschillende grote bedrijven.
Nu emigratie aan het voorbereiden, bezig met omscholing en startup zelfstandige activiteit in SE.

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online'?
Sinds net na de middeleeuwen en altijd
(ik vermoed dat deze vraag opgesteld is voor het smartphonetijdperk...)

6) Hoevaak kom je op Zwedenweb en wat doe je daar?
Vanaf nu waarschijnlijk een stuk vaker dan vroeger.
Om te leren van de community en hopelijk nuttige informatie te delen.

Vanuit een negatieve insteek: Vlaanderen is Vol, Vuil en Verzuurd. Zweden is niets van dat alles.
Vanuit een positief perspectief: Rust, ruimte, natuur, klimaat (voor de ruimte kan je ook zuidwaarts trekken, maar ik kan niet tegen de warmte), no nonsense mentaliteit, betaalbaar wonen op het platteland, voor zover ik dat kan inschatten een iets fatsoenlijkere en efficiënte manier van politiek bedrijven en beleid voeren, etc etc.

Negatieve kanten zijn er natuurlijk ook: Horeca en ander vertier is quasi onbestaande op het platteland, de afstanden maken een auto voor vrijwel elke verplaatsing noodzakelijk, wachttijden in de zorg

Zie 7) en vervang NL door BE

9) Woon je in Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
Nu nog in BE, binnenkort in SE (Småland)

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten?
Ingen aning.

beltsjeblom

Bericht door beltsjeblom » 25 aug 2015 17:57

Dag allemaal,
zoals beloofd stel ik mij via " het draadje" aan jullie voor.
1. Ik ben een blom van 64 jaar en ik woon in Friesland. Ik reageer op beltsjeblom en mijn naam is Rinske.
2. Geboren en getogen in Fryslan, in het uiterste noorden aan de elfstedenroute. Sinds 2000 zijn we in het bezit van een huis in Vasterbotten, eerst alleen voor vakanties en nu we niet meer werken overzomeren we hier.
3. Ik ben al bijna 45 jaar getrouwd en we hebben samen 2 volwassen kinderen en een aangetrouwd kind.
4. Ik heb in zoveel verschillende funkties gewerkt dat ik het er maar op houd dat wij pensionada's zijn.
5. Online ben ik meestal dagelijks, maar niet de hele dag en ook nog zeer gericht.
6. Zwedenweb heb ik in 2013 ontdekt, ben steeds als gast op het forum geweest. Sinds een paar dagen dan toch maar de s stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld.
7.Wat me in Zweden bevalt is de natuur in al zijn verschijningsvormen, maar vooral in september kom je ogen te kort. De mensen zijn vriendelijk, maar wat afstandelijker dan in Nederland en ik moet zeggen dat ons dat goed bevalt. Wat minder goed bevalt is de zweedse manier van autorijden en de traagheid van overheidsinstanties.
8. In Nederland ben ik geboren en dat zal ook altijd mijn landje blijven. Als je er weg bent, weet je pas hoe goed we het eigenlijk hebben. Wat me minder bevalt is de verruwing in woord en gebaar.
9. Zoals we het nu hebben: de zomer in Lappland en een gedeelte van de winter in Nederland, bevalt ons het best. Definitief in Zweden wonen willen we geen van beiden, we zijn toch met allerlei touwtjes aan Nederland en dan met name Fryslan verbonden.

Dutchviking81

Bericht door Dutchviking81 » 31 aug 2015 13:22

Ik heb me zojuist aangemeld op het forum en zal het lijstje gelijk even invullen.

33, Man, Venray, Limburg

In mijn huidige woonplaats

Samenwonend

Als audio/video technicus bij verschillende electronica bedrijven.

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online'?
vanaf 1999 regelmatig, en tegenwoordig altijd via de smartphone.

Nog maar net. Ik was op zoek naar informatie over het leren van de Zweedse taal.

Het best: Het landschap en natuur, het autorijden (zo veel meer ontspannen dan in Nederland), de lekkernijen en het minder gehaaste zoals in Nederland.
"slecht": in mijn vakantie merkte ik dat er mensen zijn die heel behulpzaam en aardig zijn, maar ook mensen die niets van je willen weten omdat je hun taal niet spreekt waardoor contact leggen soms wat moeilijk gaat. Maar dit is slechts gebaseerd op mijn ervaring van 1 kampeervakantie in Zweden.

Best: Het is vertrouwd, alles is makkelijk te vinden en snel te regelen. Vrijheid van mening.
Slechtst: De werk- en maatschappelijke druk, de verwachting dat je de ambitie hebt heel succesvol in je werk te zijn. Mensen gunnen een ander niets, als ze het zelf niet (beter) hebben.

9) Woon je in Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
Ik woon in Nederland.

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten?
Spreek je Zweeds? Nee, maar wil het wel graag. :-)

Roxy

Bericht door Roxy » 16 okt 2015 10:49

22, vrouw, ZH Nederland.
Utrecht, zowel in het buitenland als in Nederland. Dus een beetje overal en nergens.
Getrouwd een dochtertje.
Ik heb verschillende baantjes gehad, maar niets bijzonders. Ik ben nu huismoeder. En probeer mijn weg te vinden als zzp'er.
5) Sinds wanneer ben je 'online'en hoevaak ben je 'online'?
Geregeld?
Ik heb mij vandaag aangemeld. Dus dat moeten we nog maar afwachten.
De natuur en vrijheid. Voor nu wil ik graag positief blijven. Geen slechte ervaringen.
Nederland is bekend, wat het makkelijk maakt. Wat ik minder leuk vind aan Nederland(ers) is het moeten en het haasten.
Ik heb me aangemeld op het forum omdat ik meer te weten wil komen over emigreren naar zweden. Dus in zekere zin zou ik in zweden willen gaan wonen.
We zijn klaar voor een nieuw hoofdstuk in ons leven. Mochten we emigreren is de kans klein dat ik terug zou gaan. Ik voel me niet speciaal verbonden met Nederland.

Hoggie

Bericht door Hoggie » 21 okt 2015 20:15

Momenteel 37 , M , Haalderen
In Tiel geboren en opgegroeid t/m mijn 25e
Getrouwd met Corina en een dochter
Bijbaantje in de supermarkt/seizoenswerk en sinds 1999 automonteur
5) Sinds wanneer ben je 'online'en hoevaak ben je 'online'?
Sinds 2003 en iedere dag online sindsdien
2e of 3e keer en nu info zoeken,maar vooral lezen
Zweden voelt als thuis, 2012 was onze eerste vakantie daar en afgelopen augustus onze 2e,maar helemaal verliefd,lekker rustige mensen ( ons type ) en omgeving
Het slechste? Nog niet ontdekt,maar er zal vast iets zijn
Nederland bevalt me nog wel,maar bij de buren is het gras altijd groener!
De Nederlandse mentaliteit zoals deze nu is...
Files, haastige levensstijl, moeten van dingen
Ik zie mezelf wel in Zweden wonen, heb geen hechte band met Nederland.
Kennissen/vriendenkring is zeer klein evenals de familie.
Ik heb geroepen als onze beide ouders er niet meer zijn, dat we hier vertrekken,maar eerder zou ik niet erg vinden
10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten? (beantwoord die meteen zelf
ook)
Heb je slechte gewoontes?
Ehhh, eigenwijs!

Plaats reactie